суботу, 24 вересня 2016 р.

Урок-пісня. Розвивальний урок з української мови та літератури у 6 класі

Починаючи викладати українську мову, я ставила перед собою питання: як зробити урок не лише пізнавальним, інформативним, але й підтримувати у дітей зацікавленість предметом, бажання вчитися, зробити урок цікавим, підвищити у школярів мотивацію до навчання?
Шукаючи відповідь на це питання, я дійшла висновку, що зацікавити, вмотивувати учнів до вивчення предмету можна шляхом уникнення одноманітності, шаблонності в роботі, використання таких форм, методів навчання, які збуджують пізнавальний інтерес і стимулюють самостійне мислення школярів.
Вважаю, що на сьогоднішній день покликані зробити урок цікавим, пізнавальним, таким, що може розкрити творчий потенціал особистості, допоможуть постійно підтримувати високий тонуc дитячої уваги саме ігрові завдання.
Новий підхід у викладанні мови вимагає працювати у творчому режимі, нестандартних напрямах, постійно вдосконалювати свою професійну діяльність, спрямовувати свою роботу на розвиток творчих можливостей учнів, їхніх талантів з метою отримання певного освітнього результату. Усе це зумовлює пошук альтернативних засобів навчання. Отже, необхідно забезпечити формування знань, умінь, навичок новими засобами навчання.


Діти звикли сприймати навколишнє середовище весело, безпосередньо. Вплив на зорові і слухові аналізатори сприяють кращому запам’ятовуванню матеріалу. Мультимедійні технології передбачають взаємодію візуальних і аудіоефектів під керівництвом програмового забезпечення. Це, звичайно, дає великі можливості школярам для творчості. Уроки з використанням комп’ютера сприяють підвищенню пізнавального інтересу та творчої активності учнів, дозволяють здійснювати особистісний підхід, поетапне застосування знань, умінь і навичок. При цьому краще сприймається й легше запам’ятовується навчальний матеріал, економно використовується час. Індивідуальний підхід у його поєднанні з поточним контролем дає можливість максимально об’єктивно оцінити та ефективно керувати процесом засвоєння теми. Здійснення контролю відбувається зі зворотнім зв’язком, діагностикою помилок за результатами навчання та оцінювання, формується готовність особистості до творчої діяльності, самоконтролю, самокорекції, сприяють впевненості учня в собі.
Пропоную вам конспект уроку з використанням мультимедійних та ігрових технологій.
Очікування
Цей урок допоможе дітям:
  • узагальнити й систематизувати знання з теми «Іменник»;
  • правильно визначати морфологічні ознаки іменника;
  • уникати помилок при вживанні іменників в усному й писемному мовленні;
  • розвивати зв’язне мовлення, творче і логічне мислення, образну уяву;
  • навчитися працювати в парах і самостійно;
  • розкрити багатство і велич української мови;
  • зрозуміти красу, неповторність української пісні.
Тема: узагальнення та систематизація вивченого про іменник.
Мета: повторити й поглибити знання учнів про іменник як части­ну мови, сприяти зміцненню навичок визначення морфо­логічних ознак іменників; формувати загальнопізнаваль­ні вміння знаходити іменники в текстах, визначати їх роль у реченні; розвивати зв'язне мовлення, творче і логічне мислення, образну уяву, пам'ять, увагу, здібності працювати у парах,самостійно; виховувати любов і шану до рідної мови, пісні – геніального витвору людського розуму, берегині роду українського.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.
Обладнання: мультимедійна презентація, проектор, екран, плакат із зображенням нотного стану (у вигляді веселки), сім нот, сигнальні картки червоного і чорного кольору, роздатковий матеріал (твір Миколки),чотири кульки з цифрами 1-4, підручник для 6 класу (О.Глазова, Ю.Кузнецов, 2006)

ХІД УРОКУ

Слайд 1
Тільки пісня поміж тисяч мрій Поведе до майбуття.
Пісня – матір щастя і надій.
Без пісень нема життя.
(Т. Петриненко)

І. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми і мети уроку

Звучить «Пісня про пісню» Т.Петриненка.
Вчитель:
Українська пісня… Криниця невичерпної краси, святая Берегиня народу. Народжена в далеких козацьких походах, охрещена шаблею та ворожою нагайкою, сповита хрещатим барвінком, виколихана на чумацьких скрипучих підводах, викупана в любистку та м’яті, вона не має собі рівних.
Щоб пісня звучала, щоб дарувала насолоду слухачам, композитор, складаючи музику, дотримується певних правил.
  • За якими правилами складають музику? (за правилами музичної грамоти)
  • Які музичні знаки використовують, щоб записати мелодію? (ноти)
Мова – це теж пісня. Щоб вона була правильною, мелодійною, милозвучною, ми її будуємо теж за певними правилами – за правилами граматики.
І щоб сьогодні наша мова зазвучала , як пісня, зазвучала в пісні, нам потрібно зібрати сім символічних музично-граматичних ноток. А для цього нам потрібно згадати все, що ми вивчили про іменник, та правильно застосовувати ці знання на практиці.
Отже, запишіть дату й тему уроку «Узагальнення й систематизація вивченого про іменник» – і вперед у пошуках пісні.
Слайд 2

ІІ. Повторення, узагальнення і систематизація найважливіших відомостей з теми.

Слайд 3
1. Гра «Червоне або Чорне»
  • Іменник – це частина мови, що називає ознаку предмета.
  • Іменники змінюються за родами, числами, відмінками.
  • За особливостями відмінювання іменники поділено на чотири відміни.
  • Незмінювані іменники та іменники, що вживаються тільки у формі множини, належать до четвертої відміни.
  • Тільки іменники першої і другої відмін поділяються на групи: тверду, м’яку, мішану.
  • У місцевому відмінку іменник завжди вживається з прийменником.
  • Іменник МАТИ належить до першої відміни.
  • Іменник ТЮЛЬ жіночого роду.
  • Іменники – власні назви пишемо з великої букви.
  • З часткою НЕ іменники завжди пишемо разом.
Слайд 4
2. Гра «У пошуках мовних скарбів»
Вправа 319.
Виразно прочитати вірш.
Бесіда:
Хто така Ніна Матвієнко?
Слайд 5
Ніна Матвієнко - українська співачка, народна артистка України з 1985,Лауреат Державної премії УРСР ім. Т. Г. Шевченка 1988, У 1997 році Ніна Матвієнко стала Кавалером державної нагороди — Ордену княгині Ольги ІІІ ступеня. 21 січня 2006 року указом Президента України Віктора Ющенканагороджена званням Героя України. Член Спілки кінематографістів України (1989).
Завдання: знайти у текст вправи іменники і порахувати їх.( учні називають кількість іменників)
Слайд 6 (правильна кількість)
Поясніть особливості відмінювання прізвища Матвієнко.
Слайд 7
  • Чи знайомі вам ці люди? Назвіть їх.
  • Так, це виконавці української пісні. Вони є великими патріотами, несуть українське слово в наші душі, підтримують народні звичаї й традиції.
Слайд 8
3. Гра «Попурі» (музична композиція, що складається з кількох мелодій).
Розподілити слова на три групи за самостійно визначеними ознаками.
- Перегляньте слова на слайді. За якою граматичною ознакою ви будете розподіляти їх?
(І ряд виписує іменники, що вживаються тільки в однині; ІІ ряд – тільки в множині, ІІІ – в однині й множині)
Молодь, листя, жнива, дітвора, дрова, завод, село, робітник,рідня, кошти, парта, Лубни, Канів, селянство, мотуззя, вила, місце, Запоріжжя, вікно, зілля, рослинність, кімната, будинок, молоко, учень, цукор, сонце, канікули.
Слайд 9
4. Гра «Словограй»
Доповнити кожну групу слів трьома власними назвами. Пояснити написання.
  • Свята:
  • Великі українці:
  • Міста:
  • Сузір’я:
  • Пісні:
  • Книги:
Слайд 10
5. Гра «Коректор»
Вчитель:
В останній день тижня учителька Марія Іванівна порадила дітям відвідати зоопарк і про своє враження написати твір.
Настав понеділок. Миколка з нетерпінням чекав уроку, щоб прочитати свій твір. Діти уважно слухали хлопця.
Твір Миколки
Зоопарк. Яке це диво! Я так давно мріяв про зустріч із різними звірятками. Нарешті моя мрія здійснилась.
У неділю ми з татом поїхали до зоопарку. Спочатку автобус мчав шосем, а потім ми їхали метром. І ось довгождана зустріч. Перш за все ми побачили велике шимпанзе. Воно, здавалось, байдуже дивилось на нас, а коли я пригостив його смачним ескімом, то зразу зраділо і кумедно бігало по вольєру. Чубата какаду вражала своїми строкатими барвами. А якою чудовою була маленька колібра. Потім нашу увагу привернула незграбна кенгуру. Зачарований я був і рожевим фламінгом.
Стомлені, але щасливі ми повернулись додому, розповідали мамі про цікавих звірів, а вона пригощала нас смачною какавою.
Діти сміялись разом з Марією Іванівною, а Миколка нічого не розумів: він же так старався.
  • Чому сміялися діти?
  • Які правила забув Миколка?
Пригадайте ці правила й виправте помилки у творі.
Слайд 11 «Перевір себе»
Слайд 12
Вчитель:
За особливостями відмінювання іменники поділено на чотири відміни. Пригадайте, які іменники належать до кожної з відмін.
6. Гра «Лото-забава»
Скласти речення про пісню з іменниками тієї відміни, номер якої буде на кульці.
Перша відміна:
хата, колядка.
Друга відміна:
крило, серце.
Третя відміна:
радість, любов.
Четверта відміна:
дівча, ім’я.
Слайд 13
7. Гра «Скарбниця знань»
Переписати речення, підкреслити члени речення. Зробити морфологічний розбір іменника.
Краса України і матері мова лунає у пісні і в серці дзвенить!

ІІІ. Підсумок уроку

Вчитель:
Ми отримали оці сім нот. Як ви вважаєте, чи добре ми попрацювали, щоб ці нотки не звучали фальшиво?
  • Що вам найбільше сподобалось на уроці?
  • При виконанні якого завдання відчували труднощі?
Це значить, що вам слід ще вдома самостійно попрацювати над цими правилами, щоб добре підготуватись до контрольної роботи.
Запишіть домашнє завдання.

ІV. Домашнє завдання. Слайд 14

  1. скласти інформаційне ґроно про іменник та на його основі розказати про цю частину мови;
  2. написати твір-мініатюру “Пісня в моєму житті”, зробити морфологічний розбір двох іменників.

V. Оцінювання.

Вчитель:
Найкращою винагородою за працю над піснею для поета й композитора є вдячність і любов слухачів. А вам за роботу на уроці винагородою є оцінки.
На початку уроку я вам пообіцяла, що, коли ми зберемо нотки, наша мова зазвучить, як пісня. Отже, ноти у нас є. А зараз – пісня.

Немає коментарів:

Дописати коментар