субота, 22 квітня 2017 р.

Чергування У-В, І-Й

Мета:    
  • навчальна: пояснити закономірності чергування звуків як одну з умов милозвучності української мови; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити слова із зазначеною орфограмою в текстах; удосконалювати орфографічні й орфоепічні вміння;
  • розвивальна: розвивати навички колективної та самостійної роботи; здатність до аналітичного мислення, творчу уяву; мовленнєві навички;
  • виховна: виховувати відповідальність за збереження культурних надбань українського народу, його духовної спадщини.
Внутрішньопредметні зв'язки: лексикологія, морфологія, синтаксис.
Міжпредметні зв'язки: мова, література, українознавство, усна народна творчість.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: індивідуальні картки, ІКТ, куб, картки з теоретичним матеріалом.


Хід уроку

І. Організаційний момент

Вчитель:
- Добрий день!
- Сідайте!
- Народ наш невтомний трудар. Працею своєю землю прикрашає, урожай багатий збирає. Здавна повелося так в Україні, що зібравши урожай багатий, їхали люди на ярмарок. Везли те, що самі виростили, самі приготували.
- І чого на тому ярмарку не було…
Дитина:
Увага! Увага! Спішіть, поспішайте!
Господарі й гості, глядіть, не минайте!
На ярмарок просим гуртом, поодинці,
Чекають на вас тут чудові гостинці!
На ярмарку нашім веселім, багатім
Є чим дивуватись і є що придбати!
Вчитель:
- Отож ви вже зрозуміли, що ми з вами вирушаємо на ярмарок.
- Що ж означає слово ЯРМАРОК?
(відповіді дітей, а потім моє пояснення)
ЯРМАРОК – щорічний базар. Це торг, що відбувався регулярно на певному місці й у певний час.
- Ярмарок завжди приваблював багатьох людей тим, що тут можна було і продавати і купувати, і на людей подивитися і себе показати.

ІІ. Оголошення теми і мети уроку

Вчитель:
- Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми відвідаємо мовознавчій  ярмарок, завітаємо у різні крамнички і виконаємо завдання з теми «Чергування [у]-[в], [і]-[й]», а саме навчимося  пояснювати закономірності чергування звуків, як одну з умов милозвучності української мови; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити слова із зазначеною орфограмою в текстах; удосконалювати орфографічні й орфоепічні вміння.
- Сьогодні ярмарок незвичайний ще й  тому, що нам знадобляться не гроші, щоб купувати, а мовознавчі знання – наш розум, кмітливість, винахідливість.
- Діти, скажіть, будь-ласка, а на чому люди вирушали на ярмарок? (На возах, запряжених волами)
- Отож і ми з вами вирушаємо в дорогу трьома возами:
ДИКАНЬКА, СОРОЧИНСЬКИЙ, ВЕРБІВКА
(На партах таблички)

ІІІ. Актуалізація опорних знань

- Ось ми і підійшли до ярмаркових воріт. А своєрідною перепусткою на ярмарок будуть ваші знання.
1. - До дошки іде __________________і складає асоціативний кущ до теми «Звуки мовлення»
                                                Звуки
                      Голосні                                  Приголосні
                 наголошені                                   дзвінкі
               ненаголошені                                  глухі
                                                                     тверді
                                                                      м’які
                                                                   пом’якшені
2. Робота на картках,  3 учня (фонетичний розбір слова)
1_____________________ 2___________________ 3____________________
3. - Усім іншим систематизувати знання допоможе КУБ. Озвучимо свої знання на правила вживання апострофа за питаннями граней куба.
(викликать дитину, яка перевіре асоціативний кущ)
Підсумок
- Ви всі, діти, молодці. Попередньо вивчені теми ви засвоїли добре.
- Діти, яку вправу ви виконували вдома? (впр.346)
- Яке завдання ви повинні були виконати до неї? (записати подані слова у два стовпчики з апострофом, та без апострофа)
- Якщо ви правильно виконали завдання, то з других букв записаних слів складеться вислів письменника Івана Карпенка-Карого.
(спитати декілька дітей, який вислів у них склався)
Люби діло, а не себе в ділі
- Діти, як ви розумієте цей вислів? (кожна людина повинна вміти і любити працювати, а не пишатися собою, не досконало виконуючи ту чи іншу справу)
- Ви добре впоралися із завданнями, тож ворота нашого ярмарку відкриті.

ІІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

- Першою на нашому шляху постає крамничка АКТУАЛЬНА
(на екрані тексти впр.349)
- Прочитайте речення. Чи всі сполучення слів легко вимовляються?
(1 учень читає)
- Прочитайте перероблені речення. Чому вони звучать краще та легше вимовляються? Що змінилося в цих реченнях?
(2 учень читає)
- Добре, молодці, ви помітили зміни.
- Розглянемо вправу 350 вашого підручника.
- Прочитайте речення. Зверніть увагу на прийменники У, В та сполучники І, Й
(3 учень читає)
- Діти, вам легко було читати ці речення?
- Отже, щоб запобігти немилозвучності збігу кількох голосних або приголосних, в українській мові чергуються прийменники У з В, та сполучники І з Й. Можуть чергуватись початкові звуки слів У з В, та І з Й.

ІV. Вивчення нового матеріалу

- Нагадую, тема нашого уроку «Чергування У-В, І-Й»
- Відкриваємо зошити, записуємо число, класна робота, і тему уроку.
Двадцяте березня
Класна робота
Чергування у-в, і-й
- Наступна лавка, яку ми відвідаємо ТЕОРЕТИЧНА.  Ми дізнаємося правила чергування прийменників та сполучників, початкових звуків у словах.
- На ярмарок ми приїхали трьома возами, тож у кожного є картки-опори з даної теми. Будь-ласка, опрацюйте теоретичний матеріал. Приклади з карток запишіть у зошити.
(на виконання роботи 5 хвилин, я перевіряю картки з фонетичним розбором)
- Отож, повернемось до лавки ТЕОРЕТИЧНОЇ
- Віз Диканька, поясніть правила вживання звуків У-В
(1 група пояснює, всі інші записують по 1 зразку)
- Віз Сорочинський, поясніть випадки, коли чергування У з В не відбувається.
(2 група пояснює, всі інші записують по 1 зразку)
- Віз Вербівка, поясніть правила вживання Й та І
(3 група пояснює, всі інші записують по 1 зразку)
- Ось ми і підійшли до крамниці ПРАКТИЧНА завітаймо до неї.
- Пропоную виконати синтаксичний розбір речення на дошці______________
(учень виходить із завданням на картці)
- А ми з вами розглянемо вправу 352.
- Яке завдання перед нами поставлено?
(коментуємо по 1 реченню по черзі, пояснюємо правилом і записуємо в зошит)
- Молодці, ви добре впорались із завданням.
- Давайте перевіримо роботу на дошці, чи все правильно виконано?
(перевіряємо)
- Знову крамниця ПРАКТИЧНА пропонує свій товар.
(виконання впр.353 на дошці два учня, букви підкреслюють кольоровим олівцем, всі інші в зошитах, ключ на екрані)
- Діти, а яка орфограма є у цій вправі?( Орфограма «Велика літера», Львів, Одеса, Узбекистан)
- Якщо ви правильно виконали завдання, то з перших букв перших слів словосполучень складеться початок прислів’я: «Правда і в морі не тоне»
- Як ви розумієте це прислів’я? (Кожна людина повинна жити по правді, правда завжди перемагає неправду)
Підсумок
- Отже, коли ми вживаємо букву У, а коли В?
- А зараз ми напишемо шифрований диктант.
  • 1 – сполучник І
  • 2 – сполучник Й
  • 3 – прийменник В
  • 4 – прийменник У
Гори…долини, освіта…Україні, прийшов…ліс, працює…будні, смеркає…світає, вогнем…мечем, батько…матір, поклав…кошик, іти…село, спокій…тиша, сьогодні…завтра, озеро…горах.
(ключ: 1, 3, 4, 3, 2, 1, 2, 4, 3, 1, 2, 3)
- Обміняйтеся зошитами і перевірте роботу сусіда, олівцем виправте помилки і поставте оцінку.
- Отже, скажіть, коли ми вживаємо сполучник І, а коли Й?
- Коли вживаємо прийменник В, а коли У?
(відповіді учнів)
- Лавка ПРАКТИЧНА щедра на товар, тож давайте виконаємо впр. 354 самостійно.
- Прочитаємо завдання до цієї вправи.
(учень читає завдання)
- Якщо ви правильно виконали завдання,з других букв перших слів складеться пропущене у вислові Д.Білоуса: «У мові – чари барвінкові: печаль і радість в ріднім слові»
(запитати у декількох учнів, який вислів склався)
- Діти, зверніть увагу, що у  вислові вжито прийменник В, а не У між двома приголосними, але це не є помилкою у даному випадку тому, що це авторський вислів.
Підсумок
- Отже, коли ми вживаємо сполучник І, а коли Й?
- Завітаємо до крамнички ТВОРЧОЇ, де нам пропонують скласти речення, вибираючи в кожному випадку потрібний варіант слова.
(завдання на екрані)
  • 1 група. Учитель – вчитель
  • 2 група. Узяв – взяв
  • 3 група. Уперед – вперед
(перевіряємо роботу, по декілька учнів з різних груп читають свої речення)
Підсумок
- Яким правилом ви користувались під час складання речень?

V. Систематизація й узагальнення знань, умінь, навичок

- Українська мова уникає насамперед збігу голосних, а потім- збігу приголосних. Пауза сприймається як приголосний.
- Ми вивчили орфограму «Букви у-в, і-й на позначення чергування».
- Зараз усіх запрошую на ярмарковий аукціон.
На торг там виставлені речі,
Потрібні кожному, до речі.
Ціна помірна, не торгуйтесь.
Посперечайтесь, не лінуйтесь.
На те й торги, ледь-ледь додайте
І цінну річ собі придбайте!
- Давайте повторимо, що ми сьогодні вивчили?
(опитування кожної групи по правилам з карток)

VІ. Підсумок уроку

- Молодці, ви сьогодні добре попрацювали! Отримали щедрі знання!
ОЦІНЮВАННЯ

VІІ Домашнє завдання

- Ярмарок наш завершується, час повертатися додому.
- Відкриваємо щоденники, записуємо д/з. § 33 (вивчити теоретичний матеріал). Вправа 355 (І)
Повторити приголосні звуки. Скористайтесь параграфами 22-23.
(пояснюю, що повинні зробити у домашній вправі)

Немає коментарів:

Дописати коментар