суботу, 22 квітня 2017 р.

Психологічне становлення і пригоди підлітка на сторінках сучасної прози (урок позакласного читання за повістю Ірен Роздобудько «Арсен»)

Тема: Психологічне становлення і пригоди підлітка на сторінках сучасної прози (за повістю Ірен Роздобудько «Арсен»)
Мета:
  • поширювати читацький кругозір шляхом ознайомлення з ідейно-художнім змістом творів для позакласного читання, поглиблювати знання учнів про сучасних українських письменників, зокрема про творчість Ірен Роздобудько, її повість «Арсен», стисло опрацювавши життєвий і творчий шлях письменниці; опрацювати зміст повісті, визначити тему, проблеми, розкрити власне розуміння образів;
  • вдосконалювати вміння читати уважно і вдумливо, розвивати творче осмислення прочитаного, формувати в учнів уміння будувати зв’язні висловлювання, розвивати логічне, критичне, асоціативне мислення;
  • розвивати творчу уяву, спостережливість, логічне мислення, увагу, культуру зв‘язного мовлення, пам’ять, вміння виразно читати, при цьому коментуючи і наводячи необхідні аргументи; робити ґрунтовні висновки;
  • виховувати цілеспрямованість, наполегливість, ввічливість, порядність, чемність, почуття щирості і доброти, виховувати почуття поваги до родини, вміння цінувати минуле, повагу до художнього слова, інтерес до книжки, до творів сучасних українських авторів. виховувати позитивні риси характеру на прикладі головних героїв, повагу до творчості Ірен Роздобудько
  • виховувати внутрішню потребу через слово опанувати світ.

Обладнання: портрет Ірен Роздобудько, текст повісті «Арсен», засоби мультимедіа, мультимедійна презентація.
Тип уроку: урок позакласного читання (урок-літературна студія (з використанням ігрових, мультимедійних технологій).
Мрійництво, жаго моя, живи!
В. Симоненко
Найголовніше в житті – мати чітку мету і
йти до неї,не зважаючи ні на що.
Хоч би й мусив продиратися крізь
хащі нерозуміння й навіть осуду!
Іван Андрусяк

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми, мети уроку (запис у зошиті). Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя:
Дитинство... Щаслива пора для кожної людини. У цей час ми пізнаємо багато цікавого, переживаємо хвилюючі миті пізнання, захоплення, радощів та невдач. Дитинство несе нам багато нових знайомств. Саме в цей період ми прагнемо до подорожей, до пригод, до чогось нового. Дитинство... Воно манить нас і тоді, коли ми вже стаємо дорослими. Воно нам сниться. Саме в ньому ми залишаємося щирими, відвертими, щасливими.
Часом життя тих, кому від 12 до 16 років, скидається на детектив із справжнісінькими розслідуваннями, незвичайними пригодами, небезпечними пошуками загадкових предметів і розкриття таємниці.
Споконвіків книжка була нашим добрим другом, який завжди підкаже, заспокоїть, навіє приємні спогади, занурить у світ дитинства. Про що сучасна дитяча проза? Чи треба її читати? Давайте сьогодні довіримося пильному, спостережливому оку художників слова й подивимося на себе очима митців. Так, саме вони підмічають те важливе в нашому житті, на що ми у свій час не звернули уваги. Тож, уперед у світ дитинства.
Погляньте навколо, який дивовижний і цікавий світ. І він весь час змінюється, оновлюється, наповнюється новим змістом. А інколи так хочеться усамітнитися, зупинитися, подумати. І це можна зробити в улюбленому куточку природи чи з добрим порадником – книгою. Адже книга споконвіків була добрим другом, який підкаже, дасть відповідь на запитання., заспокоїть, розрадить, допоможе поринути у спогади, занурить у неповторний чарівний світ дитинства.
Діти, сьогодні ми з вами поринемо у світ сучасної української прози, більш докладно поговоримо про творчість сучасної української письменниці Ірен Роздобудько та її повість «Арсен», з’ясуємо основні проблеми, які порушує автор та поговоримо про персонажів, навчимося висловлювати власну думку і аргументувати її.

ІІІ. Актуалізація опорних знань. Бесіда за запитаннями.

  1. Який жанр художньої літератури називається повістю? (По́вість — епічний прозовий твір, який характеризується однолінійним сюжетом, а за широтою охоплення життєвих явищ і глибиною їх розкриття посідає проміжне місце між романом та оповіданням).
  2. Які види повістей ви знаєте? (Історична, пригодницька, психологічна, соціально-побутова).
  3. Що таке пригода? Які пригодницькі твори ви вже читали? Чим вони сподобалися? (відповіді учнів).
Вчитель:
На запитання ВВС Україна: Як би Ви самі визначили жанр твору «Арсен», Ірен Роздобудько відповіла: «Психологічно-пригодницька проза для дітей віком від десяти років. Книга «Арсен» про хлопчика з неповної родини, якому набридло сидіти вдома за комп’ютером і спостерігати за життям з вікна власної домівки. І він знайшов собі пригоду, котра виявилася цікавим дослідженням таємничої історії власної родини – провів розслідування вбивства свого пращура, реабілітував невинну людину, свого тезку. А в процесі «розслідування» зміг зрозуміти і пробачити батька, повернувся до своїх втрачених через розлучення батьків, родичів, полюбив маленьку зведену сестру, закохався і випробував себе в бою з биком…
  1. Яку користь отримує людина від читання книг? (Люди читають книги для того, щоб отримати нові знання. Завдяки читанню у людини формується світогляд, який потім зможе вплинути на подальше життя людини. У книгах можна знайти багато корисного і цікавого із життєвого досвіду інших людей. Завдяки читанню книг людина з часом розвиває в собі погляди на життя, починає правильно думати про деякі речі. Книги приносять користь, і вони вже точно не зашкодять вам в житті. Інформація, отримана із книг, завжди може стати в пригоді. І той, хто володіє інформацією, вважається успішним в житті. Найцікавіше те, якщо людина постійно читає корисні книги, то в мозку накопичується відповідна інформація, яка потім непомітно для людини починає приносити свої плоди.)
  2. Доведіть, що книга вчить життю. (Якщо вам щоденно доводиться пізнавати щось нове, навіть в незначній кількості, одного разу ви побачите, як все це складеться в одне ціле і потім дасть купу цінних знань.) 
  3. Яких сучасних українських письменників ви знаєте? (відповіді учнів)
ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
Розповідь про Ірен Роздобудько (Презентація)
Деякі факти з життя і творчої діяльності письменниці:
  • Народилася 3 листопада 1962 року у Донецьку.
  • Закінчила факультет журналістики Київського НУ.
  • Працювала у Донецькому відділку ТАРС-РАТАУ телеграфісткою, у багатотиражці Донецького металургійного заводу, журналістом та диктором радіогазети.
  • З 1988 року живе в Києві, де працювала в газеті «Родослав», коректором журналу «Сучасність», оглядачем на першому й третьому каналах Національної радіокомпанії, оглядачем у г. «Всеукраїнські відомості», заступником головного редактора в ж. «Наталі» та журналістом у ж. «Академія». Нині працює головним редактором журналу «Караван історій. Україна». Член Асоціації українських письменників. Автор ілюстрацій до книг Л. Масенко, Е. Соловей, Л. Танюка. Авторка двох збірок поезій, романів і повістей. Вишиває бісером, грає на гітарі. Має доньку Яну. Чоловік – поет і бард Ігор Жук .
Почуто від автора:
  • «мені здається, що я навчилася читати раніше ніж ходити. Пишаюся тим, що свою першу книжку купила самостійно на заощаджені на шкільних сніданках гроші, відтоді заздрила письменникам, які мають змогу писати книжки. І поставила собі надзавдання: щоб колись, такі самі дівчатка так само заощаджували гроші на мої книжки!»
  • «я «об’їлась» читанням з дитинства, зараз мене мало що може сильно привабити. Тоді я сама починаю писати те, про що б хотіла прочитати».
  • «мій секрет в тому, що є одна важлива річ в мені: коли потрібно, я вмію дуже сильно мобілізуватись, взяти себе в руки, зібрати зі шматків – абсолютно безжально щодо власної натури. Просто, якщо треба робити щось серйозно і коли я бачу мету, то… не бачу жодних перешкод. Навіть якщо їх на моєму шляху – тисячі. Але я про них не думаю і не боюсь – тому і не помічаю. Тоді все виходить. І побут нічому не заважає».
Ірен Роздобудько – українська журналістка, прозаїк, поетеса, сценаристка. На її рахунку вже 25 книжок, 5 екранізованих сценаріїв (три з них за мотивами власних творів). Проте вона не вважає себе професійним літератором. У ній є неабияка твердість характеру, принциповість, вона вражає філософською терпимістю, коли іноді спілкується з безцеремонними та безпардонними читачами…
Відзнаки:
  • Лауреат та переможець (Гран-Прі) Всеукраїнського конкурсу «Коронація Слова» (2000, 2001, 2005 рр.)
  • Міжнародна літературна премія імені князя Юрія Долгорукого (2005) за російський переклад роману «Ранковий прибиральник»
  • Лауреат конкурсу «Книга року» Бі-бі-сі (2006)
  • «Золотий Фенікс» міжнародного книжкового ярмарку в Харкові (2007)
  • Лауреат премії ім. Нестора Літописця за аудіокнигу «Зів’ялі квіти викидають» (2007)
  • Переможець (перше місце) міжнародного конкурсу дитячої літератури «Портал» (2007)
  • Відзнака «Золотий письменник України» (2012) (відзнаку вручив Пітер Ян Волтерс - посол Голандії)
Збірки віршів, романи
  • «Штрих на чорній цераті» (1989) – збірка віршів
  • «Ангели на дротах» (1994) – збірка віршів
  • Мерці» (чотири перевидання)
  • «Ескорт у смерть» (три перевидання) (Кальварія, 2002; Фоліо, 2007) – психологічний трилер;
  • «Ранковий прибиральник» (два видання і один переклад російською мовою) (2005, 2006, 2007 рр.)
  • «Шості двері» (з перевиданням російською мовою. Відзнака Бі-бі-сі) (2006)
  • «Ґудзик» (Гран-Прі «Коронації Слова» 2005 року), (переклад російською мовою)
  • «Дванадцять або Виховання жінки в умовах непридатних до життя» (2006)
  • «Зів’ялі квіти викидають» - роман (перекладено і видано російською мовою і на аудіокасеті) (2006, 2007)
  • «Останній діамант міледі» (Фоліо, 2006) – авантюрний детектив
  • «Амулет Паскаля» (2007)
  • «Оленіум» (Фоліо, 2007) – комедія абсурду
  • «Переформулювання» (2007)
  • «Пригоди на невідомому острові» (2007)
  • «Свист крізь дірку в зубах» (2007)
  • «Арсен» - психолого-пригодницька повість (2012), видавництво «Грані-Т»
  • 2013 р: «Лікарняна повість» та роман «ЛСД» (Ліцей слухняних Дружин)
  • Спеціальна відзнака конкурсу «Коронація слова 2011» у номінації «Кіносценарії» за «Садок Вишневий…» (разом із Олесем Саніном).
  • Відзнака «Золотий письменник України», 2012.
Проблематика творів, яка найбільше зачіпає (зі слів письменниці):
  • Пошуки себе і свого призначення в цьому світі.
  • Нелюбов до «трав’яного» та бездумного існування більшості «простих» людей нашого суспільства.
  • Справжні почуття і важкий шлях до всього справжнього, що пролягає крізь боротьбу з собою.
  • Сміливість робити вчинки, а не плисти за течією.
А простіше кажучи, в кожному творі в той чи інший спосіб я кажу: «Життя – одне, воно – коротке, кінець – єдиний для всіх. А тому – живіть, а не пристосовуйтесь. І – думайте, що і навіщо ви робите».
То хто ж вона, Ірен Роздобудько?
Письменниця, сценарист, перекладач, журналістка, ілюстратор.
Ірен Роздобудько на презентації своєї книжки
Вчитель:
Наше життя цікаве і розмаїте, багате на пригоди, цікаві зустрічі, приємні враження. Але ми часто цього не помічаємо, а біжимо, поспішаємо і самі не зауважуємо, як багато важливого пройшло повз нас, не відклалось у душі. Але саме письменники мають таку здатність підмічати і розповідати про це на сторінках своїх творів.
Отже, сьогодні ми поговоримо про повість Ірен Роздобудько «Арсен».
Учень:
У листопаді 2012 року на презентації «Арсена» Ірен Роздобудько отримала несподіваний подарунок від «Граней-Т». Оскільки дуже рідко трапляється, щоби вихід нової книжки письменника збігався із його днем народження, видавництво вирішило подарувати Ірен не лише її новинку, але й символ книжки, з яким читачі вже асоціюють цю зелено-кедову повість для підлітків. Отже, це були іменні кеди-скороходи, оздоблені головним редактором «Граней-Т» Оленою Мовчан. У цих кедах Ірен зможе потрапити в будь-яку точку земної кулі, ну, і на наступні свої презентації теж.
Учениця:
Головний герої твору «Арсен» - наш ровесник, його бажання нам цілком зрозумілі. Він живе звичайним міським життям, мріє про те саме, що й ми. Його палкі пориви і сподівання спрямовані на те, щоб зробити щось таке, аби отримати задоволення, бути в центрі уваги і щоб всі ахнули. Але мрії та дійсність часто не збігаються. І ось сьогодні ми й поговоримо про мрії та дійсність у цій повістю, яку критики назвали психологічною повістю.
Книга ця захоплює читача повністю, уже з перших сторінок. І як говорить письменниця Оксана Сайко: «Якщо з перших прочитаних слів я відчула мелодію книги й вона мене захопила – вже не зможу її не прочитати». І дійсно, сюжет повісті заохочує до читання, таку книгу просто так не відкладеш!
Учень:
Головний герой, Арсен - 13-річний міський хлопчак, хіпуватий і "проблемний", - потрапляє до рідних у село, де зустрічається не лише з новими друзями, які не схожі на тих, яких він знав доти, але й із родинною легендою. Саме розкриттю цієї легенди і присвячено книгу, хоча повість починається, як підліткова історія. Та лінія підлітка-бунтаря-хіпаря-авантюриста відходить на другий план, а на перше місце виходить історія роду Іванюків. Прекрасно, хоч і важко повірити у таку довгу родинну пам’ять (до 6-го коліна!) у родині Іванюків. Історія роду загадкова і цікава сама по собі, вплетена у оповідь у формі розповіді діда-баби онукам. Постійно відчувається паралель між минулим і сучасним. Це дуже цікаво. Книга майже не ілюстрована, тільки трохи помальовані на полях сторінки. Ця книга для дітей середнього шкільного віку, тобто для нас, написана цікавим «ненапряжним» (за визначенням письменниці) стилем.
Учениця:
Ім’я Ірен Роздобудько добре відоме широкому читацькому загалові, її захоплюючі книги стали настільними у багатьох читачів сучасної української літератури. Вона відома, насамперед, як автор «дорослих» романів. Але кілька років тому дебютувала із прозовим твором для дітей "Коли оживають ляльки", і ось 2012 році з’явився «Арсен». Поштовхом до написання дитячих книжок, за словами авторки, стали власні спогади про дитинство. «Писати для дітей важче, ніж для дорослих. Легше написати про дітей – для дорослих. Можливо, згодом напишу "Арсен-2", щоби простежити за долею цього хлопця в 14-16 років. Але то вже буде не зовсім дитяча проза».
Слово вчителя:
Отже, діти, ми матимемо справу з 28 розділами повісті «Арсен» Ірен Роздобудько, де мова піде про пригоди … щирого, наполегливого, допитливого, розсудливого і кмітливого вашого ровесника – міського підлітка Арсена. Ви почуєте три реальні історії з життя письменниці, які лягли в основу нової повісті, а також обов'язково замислитеся над тим, хто ви і звідки.
Підготовлене завдання:
Невелика група учнів отримала завдання заздалегідь прочитати текст художнього твору, створити для нього рекламу у вигляді монологу або діалогу з метою заохочення однокласників прочитати твір. (Реклама)Сьогодні ми поговоримо про повість Ірен Роздобудько «Арсен», яка поведе нас в село, де проживають дідусь і бабуся головного героя і з якими він не бачився з того часу, як мама і тато розлучилися; пройдемося разом з Арсеном стежками й вуличками, степом і понад річкою, познайомимося з цікавою дівчинкою Айрес, його сестричкою Нійолє, візьмемо участь в нічній кориді, розкриємо таємницю роду й відновимо добре й чесне ім'я прадіда Арсена, якого майже сто років вважали вбивцею, заглянемо до БРТ і ще багато чого цікавого і незрозумілого, таємного і загадкового відкриємо для себе.
Учень:
13-річний Арсен піклується про маму сам, адже тато їх давно покинув. Однак хлопець вірить, що мама ще знайде надійного й порядного чоловіка. А найбільше він мріє про мандри, пригоди і таємниці, бо сидіти всеньке літо за компом у київській квартирі — це, погодьтеся, важко назвати незабутніми
канікулами. Тому Арсен і зважився гайнути в село, до бабці з дідом, яких не бачив після розлучення батьків. І там багато про що Арсенові довелося поміркувати – особливо про те, що він має бути справжнім чоловіком; чимало здолати – образу на тата, відчуття своєї непотрібності в татовій родині та ревнощі до маленької зведеної сестрички, яка «забрала» в нього тата; чимало дізнатись – адже історія його роду стала «візитівкою» цілого села. А головне – Арсен закохався. Вперше і, можливо, назавжди…
Нова повість відомої письменниці Ірен Роздобудько розповідає про дорослішання, життєво важливі трансформації в свідомості Арсена й пошук моральних орієнтирів у житті.
Вчитель:
Повість для українських підлітків «Арсен», безумовно, значне явище в нашій дитячій літературі. Авторові вдалось написати дуже динамічну і цікаву розповідь про пригоди українського школяра, який з міста «утік» до своїх у село. «Арсен» - то є гідне продовження традицій закладених Всеволодом Нестайком у своїх безсмертних «Тореадорах з Васюківки». Часом навіть здається, що письменниця зумисне «перегукується» з Нестайком, і ця повість писана і для тих, хто вже прочитав «Тореадорів». І не лише «Тореадорів», але й Жуля Верна, Купера, Майн Ріда… Автор свідомо і сміливо заходить на рівних у цей міфічний дитячий світ. (Звертаємо увагу на епіграф – слова В.Симоненка).
Реальний світ тісно пов’язаний у розповіді зі світом містичним, світом українських казок і переказів, я б сказала таким «гоголівським» світом, цікавим, проте і трохи (але тільки трохи) жахним. До того ж у Ірен часто містичні з’яви «привидів» мають під собою далеко не містичні, а швидше «простиралові» реалії. Ну хто в дитинстві не лякав своїх друзів «привидами»!
А тепер поговоримо про зміст повісті, дамо відповіді на запитання, зробимо ідейно-тематичний аналіз:
  1. Арсен живе реаліями чи фантастичними мареннями? Відповідь вмотивуйте.
  2. Яким був хлоп’ячий світ захоплень Арсена? (Арсен перераховує фільми та акторів, що запали йому в душу. Світ його обмежений кінематографом. Інтернет. Ні про музику, ні про книги, ні про інші зацікавлення не йдеться).
  3. Що було основним в житті Арсена? Про що він мріяв? (Найбільше він мріє про мандри, пригоди і таємниці, бо сидіти всеньке літо за компом у київській квартирі - це, погодьтеся, важко назвати незабутніми канікулами).
  4. Яким було шкільне життя у Арсена? (Арсен бунтує проти шкільної рутини «в межах дозволеного», здебільшого викличним зовнішнім виглядом (розстібнута сорочка, кільчики у вусі і т.д.), наявні незначні конфлікти з учителями).
  5. Розлучення батьків стало болючим ударом для Арсена. Що, на вашу думку, може допомогти йому пережити таку подію? (Арсен важко переживає розлучення батьків, у його душі бореться сотня найрізноманітніших почуттів: хлопчик соромиться, думає, що його не розуміють, йому не співчувають, він не може пробачити батькові нового одруження, відмовляється визнавати своєї зведеної сестри. Усе це він переживає в умовах міського побуту й чотирьох стін, просиджуючи днями біля комп´ютера, як сотні його однолітків. Та все це йому допоможе пережити розуміння і допомога дорослих, котрі можуть все правильно пояснити.).
  6. Що вирішує зробити Арсен? (Арсен вирішує, що мусить змінити обстановку й поїхати в село до дідуся й бабусі. Там на нього чекають нові знайомства та пригоди, розгадування таємниць минулого).
  7. Чи отримав хлопець радість, задоволення з того, що відправився в село? (Арсен ставить собі за мету знайти докази невинності свого далекого предка. І він їх знаходить в старій коробці з-під  сигар, яка лежала в дідовій хаті, аж доки той не віддав її в ще не створений сільській музей. Там були беззаперечні докази невинності предка – у вигляді листа прапрабабці, писаного рідною литовською мовою (певне, з побажанням, аби нащадок її вивчив). Для Арсена це не проблема – з допомогою дива техніки – комп´ютера – він на раз-два перекладає той лист і засвідчує, що його прапрадід не вбивця).
  8. Про що ж розмірковує Арсен, будучи в селі? (Багато про що Арсенові довелося поміркувати - особливо про те, що він має бути справжнім чоловіком; чимало здолати - образу на тата, відчуття своєї непотрібності в татовій родині та ревнощі до маленької зведеної сестрички, яка «забрала» в нього тата; чимало дізнатись - адже історія його роду стала «візитівкою» цілого села).
  9. Чим пояснити те, що Арсен-підліток вже розмірковував як доросла людина?
  10. Чи зізнається Арсен у коханні Айрес? (Фінал повісті - відкритий, Арсен так і не зізнався Айрес, що закоханий у неї, тож невідомо, чи зустрінуться вони наступного літа, чи не забуде вона його за цілий рік і чи не знайде іншого хлопця).
  11. Що найцікавіше у творі, які епізоди? (Найцікавішими в книзі є розповіді: розповідь фермера про свого відчайдушного іспанського предка та розповідь діда Олега про життєпис роду Іванюків).
  12. Як у творі представлена містика? (Містика в повісті представлена привидом Білої Дами, що ночами бродить селом зі своїм почтом, спершу інтригує, але в результаті виявляється звичайнісіньким розіграшем).
  13. Наскільки книга Ірен Роздобудько допоможе підліткам? Чи вона корисна? (думки дітей).
  14. Що на Вашу думку впливає на розвиток особистості підлітка, і яку роль у цьому процесі відіграє література? (Впливає родина, оточення і, звісно, читання. Часом літературні герої стають для дитини прикладом для наслідування і зразком для подальшого життя. Тому так важливо читати).
Вчитель:
Нелегка це справа — дорослішання. Іноді воно виливається в суцільну халепу: молодша сестричка – вереда, найкращий друг не завжди розуміє тебе, батьки – далекі, наче космос (бо розлучені), у школі – непорозуміння. В душі Арсена стільки всього накипіло, можливо навіть наболіло, і захотілося чогось нового, незвіданого, таємничого і цікавого. Автор порушує три ключові проблеми в процесі психологічного становлення дитини: конфлікт самоусвідомлення, дружба і перша закоханість – незмінні в житті кожного, і дуже важливо їх успішно вирішити. Тоді й сестра виявиться справжнім другом, а сільський друг – не таким уже й поганим. І взагалі, життя прекрасне – а всі негаразди – мов вітром здуло...
А тепер перейдемо до характеристики героїв повісті (записати у зошит):
Характеристика образу Арсена.
I. Арсен Іванюк — звичайний міський підліток.
II. Портрет і зовнішність хлопця (У сьомому класі відростив довге волосся, носив сорочку розстібнуту майже на всі ґудзики, ходив до школи в потертих джинсах. Я собі подобався в такому розхристаному вигляді. Носив кульчик у вусі. А тепер я стояв перед нею чорний від засмаги, з доволі непогано накачаними м’язами і вигорілим від білизни волоссям.)
III. Риси характеру героя:
  • чесність і порядність;
  • відкритість, чемність і доброта;
  • гуманність і благородство;
  • працьовитість та відповідальність;
  • щирість і дружелюбність;
  • мужність і винахідливість;
  • наполегливість і довіра;
  • має власну думку і може обґрунтовано її висловити;
  • здатен на самопожертву;
  • вміння любити і сприймати це щире почуття;
  • вболівання за долю інших;
  • прагнення дізнатися більше цікавого;
  • шанобливість і повага до матері, родини Іванюків.
ІV. Головне в характері Арсена: вміння самостійно приймати рішення і не боятися робити вчинки, які йдуть всупереч із загальноприйнятими нормами; вміння фантазувати і намагання втілити всі фантазії в життя.
V. Арсен — сучасний підліток.
Учень:
Ми можемо сказати, що хлопець був чемним, добрим, мрійливим, шукачем пригод, який не прагнув слави. («Мрію про подорожі, загадки, скарби і небезпеку», - так говорить Арсен про свої мрії»). І не зважаючи на те, що не дуже добре вчився у школі, він був чуйним, лагідним і співчутливим до чужого горя. І доля за це до нього була прихильною. Адже «Найголовніше в житті – мати чітку мету і йти до неї, незважаючи ні на що. Хоч би й мусив продиратися крізь хащі нерозуміння й навіть осуду!», як говорить Іван Андрусяк. І я погоджуюся з цим.
«Хвилинка мудрості»
Поясніть, будь ласка, народне прислів’я: «Кожна пригода – до мужності дорога».
(Учні пояснюють прислів’я).
Так, у пригодах, у різноманітних приємних і неприємних ситуаціях гартується воля, характер людини і справжня дружба.
  • А чи хотіли б ви мати таких друзів, які були в Арсена? Наприклад, Айрес.
  • Вони були гарними друзями?
  • Згадаймо історію з коридою, як ви думаєте? (Думки учнів).
Отже, сьогодні на уроці ми з вами познайомились із пригодницьким світом Арсена, зрозуміли причини вдач і невдач. А головне – збагнули, що найголовніше у стосунках – це довіра, взаємодопомога, вірність, безкорисливість. А одним словом – це ДРУЖБА. «А дружба, – за словами Аристотеля, – найнеобхідніше для життя».
Вчитель:
Арсен часто запитує себе: «Де воно, справжнє життя?» Що виможете відповісти йому на це запитання? (Думки дітей. Автор: «А я б йому відповіла: воно – поруч. Варто лише поставити перед собою мету і почати рухатися до неї.»).
Метод «Мікрофон»
Отже, вам треба завжди бути якими?... (Діти продовжують речення своїми міркуваннями)
  • Треба вірити в дружбу, берегти її, вона може зникнути в одну мить, бо вона не терпить обману, зради у довірі.
  • Хлопці здатні на вигадку, бешкетують, завдають клопотів оточуючим: друзям, однокласникам, односельцям. Але ми розуміємо, що все це вони роблять не зі зла, це, так би мовити, плоди їх бурхливої фантазії. Вони мріють, вони творять, вони пізнають життя. І ми, читаючи твір, не засуджуємо одного з них – Арсена, а сміємося, співпереживаємо і захоплюємося його пригодами. Навіть хочемо чимось бути схожими на нього. Він, хоч і малий ще, але вже особистість. Він розуміє, що найбільша цінність людини - це її життя, і його слід прожити гідно, прагне до добрих справ, по-дитячому безпосередній, щирий, допитливий, добрий.
Вчитель:
А тепер давайте подумаємо, які проблеми порушено у творі (записати у зошит):
Проблематика твору:
  • Становлення особистості,
  • Вміння розуміти іншого,
  • Вміння прощати,
  • Збереження пам’яті свого роду,
  • Краса почуттів.
Вчитель:
Визначимо тему та ідею твору.
Тема (запис у зошиті): розповідь про дорослішання Арсена, життєво важливі трансформації в свідомості й пошук моральних орієнтирів у житті, зображення пригод підлітка.
Ідея: Треба цінувати життя в усіх проявах, прагнути до дружби, добра, справедливості, бути допитливим, кмітливим, наполегливим, вміти виявляти мужність і долати будь-які перешкоди, бути чесним перед самим собою.
Основна думка: людину прикрашає не одяг, а вчинки, манера поведінки, ставлення до оточуючих, вміння поводитися в різних життєвих обставинах та прийти на допомогу у скрутну хвилину. (Будьте уважні до своїх вчинків, вони початок характеру).
Вчитель:
І який же висновок ми зробимо? (думки дітей): (Книга «Арсен» про хлопчика з неповної родини, якому набридло сидіти вдома за комп’ютером і спостерігати за життям з вікна власної домівки. І він знайшов собі пригоду, котра виявилася цікавим дослідженням таємничої історії власної родини – провів розслідування вбивства свого пращура, реабілітував невинну людину, свого тезку. А в процесі «розслідування» зміг зрозуміти і пробачити батька, повернувся до своїх втрачених через розлучення батьків, родичів, полюбив маленьку зведену сестру, закохався і випробував себе в бою з биком…).
Вчитель:
Я впевнена, що кожна дитина набагато краща і чистіша душею за дорослих. Всі діти народжуються талановитими, чуттєвими до несправедливості, добрими і дуже чітко знають, що є добро, а що – зло. А дорослий світ наповнює їхнє подальше життя напівтонами, сарказмом, іронією, зневірою, брутальністю. І дуже часто буває так, що дорослі люди забувають і втрачають пам’ять про своє дитинство, тому вони стають нудними прагматиками, проходять повз всі шанси, які трапляються на їхньому шляху. Тому так важливо зберегти в собі віру в романтику і в те, що мрія рано чи пізно здійснюється. Зрештою, кожному дається по його вірі – ось в чому секрет… – так думає письменниця, і я згодна з нею.

V. Закріплення знань, формування умінь та навичок.

Літературний диктант «Твої 12 балів»:
  1. У якому році був написаний твір «Арсен»? (2012р.)
  2. У якому видавництві і коли відбулася презентації книги («Грані-Т», листопад 2012р.)
  3. Який подарунок отримала письменниця від представників видавництва? (іменні кеди)
  4. Який жанр твору? (психолого-пригодницька повість)
  5. Скільки історій з життя роду Роздобудьків лягло в основу твору? (три)
  6. Де жив Арсен? (у місті)
  7. Що зробив Арсен у перший день канікул? (поїхав до дідуся і бабусі)
  8. Кого зустрів Арсен по дорозі до села?(дівчину Айрес на мопеді)
  9. Яку подяку за нічну кориду отримав Арсен від Айрес?
  10. Що знайшов Арсен на горищі в БТР? (коробку з-під гаванських сигар)
  11. Чи вдалося Арсену реабілітувати свого тезку-прадіда? (так)
  12. Чи задоволений був Арсен своєю поїздкою до села? (так).

VІ. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів

VІІ. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Рефлексія»:
  1. Чи справдилися ваші очікування від уроку?
  2. Якими новими знаннями ви збагатились?
  3. У чому актуальність основної думки повісті?
  4. Ваше загальне враження від уроку.

VІІІ. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання.

VІІ. Домашнє завдання.

(зробити одне завдання на вибір учня)
  1. Підготувати питання або тести за повістю.
  2. Написати твір-мініатюру «Я сучасний підліток» або лист Арсену.
  3. «Якби письменником був я» (написати продовження повісті).
Вчитель:
Бажаю, щоб ваш відпочинок був таким же яскравим і різноманітним, як у Арсена, щоб кожен з вас був непересічною особистістю, яка не забуває про закони моралі та етики.

Немає коментарів:

Дописати коментар