суботу, 21 квітня 2018 р.

Урок української літератури у 10 класі "Поема «Мойсей» І.Франка у вимірі сучасної епохи ренесансу нації"

Меридіани визначення національної свідомості на уроці української літератури.  Авторський урок української літератури у 10 класі.
Анотація. Дуже важливим аспектом навчання та виховання українського учня є формування активної громадянської позиції, почуття патріотизму, бачення майбутнього України. Представлений урок не тільки дає змогу проаналізувати одну з кращих поем української літератури «Мойсей» І.Франка, а спонукає учнів до роздумів про такі категорії як «Батьківщина», «лідер», «патріот», «я і моя Вітчизна».
Тема. Поема «Мойсей» І.Франка у вимірі  сучасної епохи ренесансу нації.
Мета: простежити розвиток колективного образу народу; розвивати навички аналізу поетичного твору, самостійність, доказовість суджень; удосконалювати уміння синтезувати проаналізоване і на цій основі робити логічні висновки; сприяти вихованню активної життєвої позиції, патріотизму, громадянської свідомості молоді.
Тип уроку: урок-дослідження.
Міжпредметні зв’язки: основи християнської моралі, художня культура, історія, географія.
Обладнання: портрет Івана Франка, виставка його творів, ілюстрації з Біблії «Життя Мойсея», епіграф уроку, карта подорожі ізраїльтян з Єгипту; цитати з Біблії, поеми «Мойсей» І. Франка; репродукції  відомих творів мистецтва про Мойсея; Біблія.


Хід уроку
І. Мотивація навчання учнів

(Звучить пісня Т.Петриненка «Україно»).
1. Вступне слово вчителя.
Прекрасна і водночас тривожна сьогодні Україна (слайд 1,2).  Все у ній є: шторми і штилі, припливи і відпливи. Дуже довго простоявши на колінах, людині важко підвестися на повен зріст. Стереотипи й звична покора гнуть донизу, навіть якщо хочеться, щоб життя стало кращим, щоб вільніше дихалося. Кожен думає: «Може, тоді, коли демократія переможе, я теж осмілію, я теж подам свій голос?..» Та шлях долає той, хто йде!
Бо попри те, що  Україна розцвіла вишиванками, козацькими шароварами, віночками й стрічками, не завжди можна побачити  справжніх українців. Адже нація – це не полотняна сорочка з видзьобаною хрестиком манишкою, з китичками під підборіддям, не барвиста хустка на плечах у жінки. Нація – це насамперед дух. Розуміння свого призначення, своєї ролі в історії. Нація - це гордість і шанування себе. Згадаймо і вшануймо Тараса Шевченка, Лесю Українку, Михайла Грушеського, Соломію Крушельницьку і сотні, тисячі інших… Пом’янемо тихим добрим словом й Івана Франка, який сьогодні входить у наш клас із поемою, що роздирає душу, не залишає байдужим жодного, – величним твором «Мойсей» (слайд 3).
Митець Мікеланджело, коли вирізьблював скульптуру Мойсея, мав 25 років  (слайд 4). Він втілював у ньому свій молодий геній і силу свого покоління, народженого Ренесансом. Камінь мусив ожити. Закінчивши роботу, Мікеланджело побачив перед собою живого пророка – людину титанічної сили й непогамовної енергії – й заговорив до нього. Та Мойсей мовчки дивився на свого творця, ніби докоряв йому за те, що через століття примусив його знову ожити й знову мучитись своїм призначенням. Розгніваний скульптор ударив його по коліні молотком – той слід на мармурі залишився й донині.
У 1904 році, перебуваючи в Італії, Іван Франко був вражений величністю скульптури Мікеланджело, тому  вирішив написати твір про  величного Мойсея.

Мойсей, скульптура Мікеланджело
2. Повідомлення теми, мети, завдань уроку. Оголошення епіграфа уроку  (слайд 5).
І воздвигне Вкраїна свого Мойсея
П.Тичина
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Первинне опитування учнів (слайд 6):
  1. Зі скількох частин складається поема «Мойсей»?
  2. Дайте визначення жанру твору.
  3. Чому поему називають синтезом епосу, лірики і драми?
  4. Скільки часу писав цю поему автор?
  5. Які факти свідчать про епічність твору?
  6. В чому виявилась лірична стихія поеми?
  7. Які ознаки драми можна побачити в поемі Франка?
  8. З якої книги Франко взяв сюжет про життя Мойсея?
ІІІ. Повідомлення учнів про історію народження, життя та смерть Мойсея.
Під час повідомлення учні звертаються до ілюстрацій, які зображують життєві віхи Мойсея: «Дочка фараона знаходить Мойсея», «Мойсей виводить ізраїльтян з Єгипту», «Палаючий терновий кущ», «Перехід ізраїльтян через Червоне море», «Покарання Корея, Дафана і Авірона», «Мойсей розбиває скрижалі», «Повчання Мойсея дітям», «Смерть Мойсея» (слайди 7-14).
1-ий учень-історик. Мойсей — яскрава історична особистість. Він жив у XIII столітті до н.е. У єврейській Біблії Мойсей описується як пророк, який вивів ізраїльтян із Єгипту, де вони зазнавали принижень. Через Мойсея Бог передав свій Закон, що містить умови союзу-заповіту Бога з Ізраїлем, укладеного на горі Сінай. Багато хто вважа
Мойсей народився в Єгипті у єврейській родині у ті часи, коли євреї були в рабстві у єгиптян. Фараон, який не вірив у відданість євреїв, наказав убивати всіх єврейських немовлят чоловічої статі. Коли Мойсей народився, його матері Йохевед вдалося приховувати немовляти у себе вдома протягом 3 місяців. Не маючи більше можливості його ховати, вона залишила немовля в кошику у заростях очерету на березі Нілу.  Через деякий час маленького Мойсея знайшла дочка фараона, яка прийшла до річки на купання. Зрозумівши, що перед нею єврейська дитина, принцеса зглянулася над сумним немовлям і за порадою сестри Мойсея Міріам, яка здалеку спостерігала за тим, що відбувається, погодилася покликати годувальницю-ізраїльтянку. Міріам покликала Йохевед, і, таким чином, Мойсей був відданий своїй матері, яка вигодувала його.  «І підросло те дитя, і вона привела його до дочки фараона, і він став їй за сина». Добра принцеса, дочка фараона, згодом із єврейським народом на чолі з Мойсеєм пішла з Єгипту. Мойсей, будучи свідком несправедливого і жорстокого поводження єгиптян із євреями, не міг спокійно переносити це.
Одного разу він побачив, що єгипетський наглядач б'є єврея. Заступившись за одноплемінника, у пориві гніву він убив кривдника. Після цього Мойсей змушений був тікати в пустелю на схід від Єгипту. Там Мойсей одружився на доньці мадіамського жреця і почав пасти худобу свого тестя. Через багато років Мойсею явився Бог і говорив з ним із охопленого полум'ям куща на горі Хорив. Він дав Мойсею завдання врятувати євреїв від знищення, вивівши їх із Єгипту до Палестини. Мойсей спробував ухилитися від покладеної на нього місії, посилаючись на своє невміння. Бог пообіцяв, що брат Аарон буде його «устами». Після цього Мойсей зустрівся з Аароном і разом із ним повернувся в Єгипет для виконання місії порятунку єврейського народу.
2-ий учень-історик. Мойсей та Аарон кілька разів зверталися до фараона з проханням, щоб той дозволив євреям залишити Єгипет, проте зіткнулися із категоричною відмовою. У покарання за це Бог ударив єгиптян десятьма «стратами», найгіршою з яких стала загибель всіх єгипетських первістків. А ізраїльтяни були позбавлені всіх цих нападок, і на згадку про це було засноване свято Пасхи або Великодня. Після цього ізраїльтянам нарешті було дозволено піти.
Свято «Пасха» означало «примирення». Воно також називалося «свято Опрісноків», тобто коржів, нашвидку випечених із прісного тіста. Коли Мойсей вів побратимів із Єгипту, вони взяли з собою в дорогу саме такі коржі. У Біблії говориться, що сам Господь Бог наказав євреям в пам'ять цієї події щорічно відзначати свято Великодня. Хоча ізраїльтянам було дозволено піти, однак дізнавшись, що євреї справді залишили Єгипет, фараон Рамзес II відправив за ними свою армію. Згодом люди, яких вів Мойсей, побачили на горизонті солдатів, що наближалися, але втікати їм було нікуди — попереду розстилалося Червоне море. І тоді Мойсей звів руки до неба і почав благати. Море розступилося — і, ступаючи по ще сирому дну, євреї пішли до іншого берегу. Водні стіни зімкнулися за спиною ізраїльтян, а воїни, що кинулися наздоганяти їх, загинули під товщею води. «І Господь гнав море сильним східним вітром цілу ніч, і зробив море суходолом, і розступилася вода. І пішли сини Ізраїлю серед моря по суходолу, а море було для них стіною по праву і ліву сторону».  
На горі Сінай Бог уклав із синами Ізраїлю союз-заповіт: «Якщо ви будете слухатися Мого голосу і будете дотримувати заповіт Мій ... ви станете Мені царством священиків та народом святим». Частиною цього заповіту стали десять заповідей. Крім них, у Законі, відкритому Мойсеєві Богом, містилися сотні приписів і заборон морального та обрядового характеру. Під керівництвом Мойсея був виготовлений ковчег заповіту (для перенесення і зберігання скрижалів, на яких був записаний Закон). Аарон, брат Мойсея, був призначений первосвящеником.  Невдовзі, виявивши, що ізраїльтяни поклоняються золотому теляті, Мойсей у гніві розбив перші дві кам'яні скрижалі. Люди в пустелі харчувалися манною, що падала з неба, даром божим, але вона їм набридла, і вони обурювалися.
Проти Мойсея піднялося повстання на чолі з Кореєм, Датаном та Авіроном. Народ, який страждав від спраги, став нарікати, але Мойсей напоїв людей: від удару його жезла зі скелі забила вода. Незважаючи ні на що, йому вдалося зберегти єдність у народі, і частково це було заслугою його вірного помічника Ісуса Навина.                У Моаві, країні, що існувала в біблійські часи на схід від Йордану, з вершини гори Фісви Бог показав Мойсею землю Палестини (або Нево). Однак Бог не дозволив Мойсею ступити в обітовану землю через гріх, вчинений ним. Гріх полягав у тому, що коли євреї страждали від спраги, замість того, щоб підкреслити, що тільки Бог творить чудеса, Мойсей з Аароном висловили сумнів. Помер Мойсей у Моаві у віці 120 років.  
3-ій учень-дослідник. Учені всього світу намагалися знайти наукове пояснення подіям, описаним у священних книгах. Одне з найяскравіших чудес Мойсея зацікавило японських фізиків. Професор Шого Уено з Токійського університету часто прогулювався уздовж морського узбережжя, дивлячись на цю непідйомну товщу води ... і раптом придумав!  У своїх експериментах Шого використовував сильний магніт, і диво Мойсея повторилося на його очах!
— Ми взяли невелику ємність із водою, — каже він. — Підфарбували рідину червоним розчином. А потім помістили над резервуаром надпровідний магніт. Під дією магнітного поля вода ніби продавилася вниз. Рівень рідини з боків камери піднявся, утворилися два застиглих каскади. По центру ж води зовсім не залишилося, і стало видно дно. Те ж саме бачили Мойсей та євреї, яких він вів, коли підійшли до Червоного моря. Схожість була настільки очевидною, що фізики вирішили назвати це відкриття «ефектом Мойсея». Виявилося, що японці не перші, хто спробував розгадати знамениту біблійну історію. Російські вчені теж дали пояснення диву Мойсея. За версією російського дослідника цунамі Павла Корольова з Південно-Сахалінського інституту морської геології і геофізики, води Червоного моря заповнили глибокі тріщини на дні.
— Такі тріщини на морському дні могли утворитися після землетрусів, — вважає Корольов. — А вода, імовірно, стекла в утворені пустоти. Принаймні, таку картину можна було побачити біля узбережжя, де невелика глибина. Де-не-де море взагалі могло висохнути. Під час землетрусу вода почала випліскуватися з тріщин, почалося цунамі. Можливо, в той момент у горах і справді був землетрус, а Мойсей просто встиг провести народ, поки море ще було сухим.
Професор Шого Уено готовий раз у раз повторювати свій досвід у лабораторії. Але, звичайно, щоб повторити японський експеримент з цим морем, буде потрібний магніт гігантської потужності. І поки одні фахівці шукають можливості, інші вже придумали, як отримати користь з «ефекту Мойсея». Особливою популярністю користується пропозиція ловити таким способом рибу. Складно відмовитися від спокусливої ідеї, що риба з відсунутої вбік ділянки моря чи океану сама потрапить на осушене дно. Але людина припускає, а Бог розпоряджається... Не виключено, що диво пророка Мойсея так і не буде осучаснене.
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Учні записують тему та план уроку (слайд 15).
  1. Географія шляху Мойсея й ізраїльтян до «Землі обітованої».
  2. Мистецтво про Мойсея.
  3. Ідейно-художня сутність поеми «Мойсей».
  4. Проблематика твору.
  5. Інтерактивні вправи «Презентація позиції», «Акваріум». Дебати «Зроби свій вибір».
  6. Підведення підсумків.
 2. Робота з картою.
Учні показують шлях Мойсея з Єгипту до Землі обітованої (на карті зображено Єгипет, річку Ніл, Червоне море, Землю обітовану (сучасний Ізраїль і Палестина)) (слайд 16).
3. Слово вчителя. Мистецька хвилинка.
Ми бачимо на  карті, який великий, довгий шлях довелося пройти Мойсеєві та його народові. Відчувається майже космічність масштабів: від рослин, тварин і людей на Землі до Єгови – по вертикалі, і від епохи Мойсея до сучасності автора з проривом у майбутнє. Локальна географічна горизонталь – Єгипет – Палестина поширюється вже в пролозі, простягаючись від Червоного до Чорного моря. Саме через величність подій часів Мойсея та образу пророка багато митців протягом століть зверталися до нього у своїх картинах, творах. Неодноразово ставилися вистави про Мойсея на визначних сценах світу. Цей образ – вічний та актуальний.
Численні твори мистецтва і літератури свідчать, наскільки сильно образ Мойсея впливав на людей з давніх-давен і по сьогоднішній день. Філон Олександрійський і Григорій Ніський склали докладні алегоричні тлумачення життєпису пророка.  Мойсей Мікеланджело — це, мабуть, найбільший образ людської сили і зрілості у всій західній скульптурі.  Дж. Россіні та А. Шенберг склали опери про Мойсея. З. Фрейд написав книгу «Мойсей і монотеїзм», присвячену психоаналітичному дослідженню життєвого шляху Мойсея і його відносин з єврейським народом. Однак найбільшим пам'ятником Мойсея залишається саме єврейське віросповідання, оскільки, як оповідає Біблія, саме за допомогою Мойсея Бог Авраама, Ісака та Якова був визнаний Богом Ізраїлю.
Зверніть увагу на репродукції відомих митців на ваших партах. Перед вами –  прекрасні картини художників Бессано Леандро «Немовля Мойсей», «Мойсей та єреї в пустелі», «Мойсей видобуває воду зі скелі», П’єтро Перуджино «Вихід Мойсея з Єгипту», Рембрандта «Мойсей розбиває скрижалі». Цей образ – вічний та актуальний (слайд 17).
4. Робота над з’ясуванням ідейно-художньої сутності твору.
Експрес-опитування учнів (слайди 18-19).
  1. Якими думками та настроями сповнений вступ до поеми?
  2. Якими постають перед нами ізраїльтяни на початку твору? Дайте оцінку настроям народу. Підтвердьте свої думки рядками поеми.
  3. Що протиставлено бездіянню дорослих?
  4. У критичні моменти, як відомо з історії, з’являються люди, які прагнуть використати ситуацію для власної вигоди. Чи є такі персонажі в поемі?
  5. Чи звучать слова, подібні до Авіронових і Датанових, в наш час? Поясніть це на прикладах.
  6. Мойсей розповідає притчу про терен. Перекажіть її зміст та тлумачення Мойсеєм. З якою метою пророк розповідає притчу?
  7. Чи можна застосувати до українського народу слова Мойсея?
Бо коли осяє Господь
Ласки свої промінням,
Ви послів і пророків його
Поб’єте все камінням.
  1. Чи можна вважати слова І.Франка пророчими?
Та прийде час, і ти вогнистим видом
Засяєш у народів вольних колі,
Труснеш Кавказ, впережешся Бескидом,
Покотиш Чорним морем гомін волі
І глянеш, як хазяїн домовитий,
По своїй хаті і по своїм полі.
5. Робота в зошитах.
Учні визначають та записують в зошити проблематику твору (слайд 20).
Проблематика твору:
  1. Проблема національного самовизначення народу;
  2. Проблема віри і зневіри;
  3. Проблема стосунків лідера та народу;
  4. Проблема сили духу та мізерності;
  5. Проблема готовності до самопожертви на шляху до народного визволення;
  6. Проблема пошуку шляхів вирішення конфлікту – внутрішнього і зовнішнього;
  7. Проблема віри в Бога.
6. Інтерактивні вправи «Презентація позиції», «Акваріум». Дебати «Зроби свій вибір» (слайд 21).
Учні обирають представника на роль Мойсея як вождя та сучасного кандидата в президенти. Їм відводиться одна хвилина на презентацію власної позиції як лідера. Щоб зав’язався диспут, створюємо проблемні ситуації. Для активізації і глибокого проникнення в текст і зміст поеми, готуємо для кожної групи низку проблемних запитань. Учні об’єднуються в групи, кожна з них займає відведене місце у класі.
Перша група (журналісти)  розкривають суть питання: «Як у поемі опрацьовується тема національної єдності?» та «Чому твір «Мойсей», написаний на початку ХХ століття актуальний і в ХХІ столітті?». Також журналісти створюють низку запитань питання  учню-Мойсею та учню-кандидату в президенти.
Друга група (політологи) дають відповіді на питання: «Яким, на вашу думку, повинен бути сучасний державний лідер?» та «Як ви вважаєте, на якому етапі шляху до свободи перебуває наш народ сьогодні?».
Після виступу журналістів політологи висловлюють свої думки щодо цих питань, презентують риси ідеального лідера сучасної України. Потім учні голосують, потрібний такий вождь, як Мойсей, нашому народу чи краще обрати такого, як кандидат у президенти. Підбиваються підсумки.
V. Підсумки уроку. Опрацювання епіграфа уроку. Оцінювання досягнень учнів.
Слово вчителя (слайди 22-29).
Доля єврейського народу перегукується з долею українців, які, маючи прекрасну землю, не мали на ній волі. «Твоїм будущим душу я тривожу», - слова, які варто запам’ятати кожному українцю, якщо він не встиг усвідомити тієї істини, що щасливе майбутнє нашої країни – це справа і його особисто. У поемі Франко розкриває нам очі на нас самих, особливо в контексті сучасних непростих подій в Україні: ми йдемо до меж обітованої землі, сваримось і сперечаємось – чи йти вперед чи повернути назад, бо дорога ж нелегка. Тож погляньмо на себе очима пророка, українського Мойсея – Івана Франка. І, наостанок,  зачитаю вам уривки із творів ваших однокласників про наше самовизначення, які вони представляли на різноманітних конкурсах Всеукраїнського рівня.
Ліштван Олена: «…Усе має український народ: родючі ґрунти, корисні копалини, розвинену науку й самобутню культуру.  Рідній мові немає рівних у багатстві, витонченості, мелодійності. Дивно, чому нас не вважають європейцями, хоча ми живемо в центрі Європи. Не так все просто, як здається. Адже майже 300 років світ переконували, що української нації не існує. Але відлуння церковних дзвонів вселяють надію на краще життя, віру в світле майбутнє держави. Україна ще покаже себе.  Наш народ  сильний, вольовий, працьовитий. Я впевнена, що здоровий глузд переможе».
Матвійчук Наталія: «…Це моя багата Україна. Дехто іронічно посміхнеться, а інші глузливо скажуть: «Ти не обмовилась? Яка ж вона багата?». Боляче слухати такі слова... Важко усвідомлювати, що більшість людей не замислюються серйозно над цим питанням, стверджуючи, що рівень достатку вимірюється паперовими купюрами. Золоті Ворота княжого міста, Видубецький монастир, Києво-Печерська лавра із залишками Успенського собору, старовинний Поділ і сивочолий Борисфен-Дніпро... Хіба ж це не багатство?...».
Савчук Іван: «…Такі люди як Тарас Шевченко, Іван Франко,  Микола Хвильовий показують своїм прикладом, що не потрібно жити тільки мріями про краще життя у нашій Україні, гадати на кавовій гущі - бути чи не бути, а вже зараз орати, сіяти, садити, готувати ґрунт  для посіву, щоб зібрати гарні плоди осінню свого життя…».
(Звучить пісня Тараса Петриненка «Господи, помилуй нас!»
VІ. Домашнє завдання (слайд 30):
  1. Скласти цитатний план до поеми про призначення народу;
  2. Дібрати основні тези для пам’ятки в скарбничку «Підготовка до ЗНО» з теми «Життєвий і творчий шлях Івана Франка».
Аналіз отриманих результатів. Даний урок  автор представила на районному етапі конкурсу «Вчитель року». Учні були дуже активними, багато роздумували, аналізували, проводили паралелі між минулим і теперішнім. Під час уроку  виявилися справжні лідери, які вже готові взяти на себе формування майбутнього України. Хто знає, можливо під час тих дебатів якраз проявився майбутній відомий політик, який буде творити історію.
Джерелом інформації даного уроку була збірка творів Івана Франка, знання учнів. 

Немає коментарів:

Дописати коментар