Анотація:
Нестандартний урок – це імпровізоване навчальне заняття, що має нетрадиційну структуру. В.О. Сухомлинський писав, що саме від педагога залежить, чим саме стане серце дитини – «ніжною квіткою чи засушеною корою». Він наголошував, що робота вчителя – «це творчість, а небуденне зштовхування знань у дітей». Творчій співпраці вчителя та учня сприяють нетрадиційні методи навчання, які захоплюють учнів, пробуджують у них інтерес, навчають самостійного мислення. Авторську концепцію створено на основі міжмистецьких порівнянь з українським поетичним телебаченням. Така інтеграція літератури і телебачення сприятиме розвитку загально мистецької ерудиції, естетичного чуття.
Мета: формування ключових компетентностей:
- предметних компетентностей: ознайомити старшокласників із життєвим та творчим шляхом Ліни Костенко;
- базових компетентностей: розкрити жанрове й тематичне розмаїття її творчості; познайомити з особливостями індивідуального стилю; формувати власне ставлення до таких особистостей, як Ліна Костенко; виховувати любов до поезії;
- соціальних компетентностей: вміння працювати в команді, розподіляти обов’язки;
- загальнокультурних компетентностей: оволодіння досягненнями культури; вміння сприймати літературні твори;
- інформаційних компетентностей: здатність учня орієнтуватися в інформаційному просторі, володіти і оперувати інформацією;
- естетичних компетентностей: оволодіння досягненнями національної культури; виявлення інтересу до духовних і моральних цінностей українського народу.
Обладнання: портрет Ліни Костенко, фотовиставка, виставка творів письменниці, епіграф до уроку, хронологічна таблиця, комп'ютер, музичний супровід, відео з декламуванням віршів письменниці
Епіграф до уроку:
Руки на клавіші слова кладу...
Ліна Костенко
Ліна Костенко
О, як мені жилось і як мені страждалось!
І як мені навіки взнаки воно далось!
А що таке життя? Чи те, що переждалось?
Чи все-таки життя – це те, що відбулось?
…Я лиш інструмент,
в якому плачуть сни мого народу.
Л.Костенко
І як мені навіки взнаки воно далось!
А що таке життя? Чи те, що переждалось?
Чи все-таки життя – це те, що відбулось?
…Я лиш інструмент,
в якому плачуть сни мого народу.
Л.Костенко
ЗМІСТ І ХІД ЗАНЯТТЯ
1. Організаційний момент
2. Повідомлення теми, мети уроку
3. Мотивація та актуалізація навчання
2. Повідомлення теми, мети уроку
3. Мотивація та актуалізація навчання
Вступне слово вчителя
Я радо вітаю Вас у поетичній вітальні на зустрічі « за круглим столом». І запрошую разом з нами помандрувати на крилах поезії просторами нашої України, зазирнути глибоко в душу і викресати в кожному серці той вогонь, який буде зігрівати нас на життєвій ниві і освітлюватиме дорогу у світ прекрасного.
Перегляд відео «Страшні слова, коли вони мовчать» у виконанні Тетяни Висоцької, ведучої «Новин» на телеканалі СТБ
4. Вивчення нового матеріалу
Вчитель: Коли Бог наділяє жінку талантом, то прирікає її на нелегкий шлях.
Поклавши на неї природні обов′язки матері, дружини, котрих уже, здається досить, щоб реалізуватися в цьому світі. Він знає, що нереалізований талант мучить, а реалізований – обмежує природний жіночий світ. І лише володіння безцінним даром поєднання цих стихій дає жінці гармонію буття.
Сьогодні ми побуваємо в гостях у Поетеси, яку знають, люблять і обожнюють мільйони людей в Україні. Слухаючи ЇЇ поезію, не можливо приховати захоплення красою і вишуканістю поетичного вислову. А їй, справді - бо, геніальній поетесі страшно взяти в руки перо і почати віршувати.
Вже в перших збірках поетеси болісно зазвучав мотив дитинства, вбитого війною. Потрясіння, пережите поколінням її ровесників у роки фашистської навали, довго мучило пам'ять, відлупившись у низці поетичних творів.
Сьогодні ми поговоримо про людину, яка для багатьох уособлює альтернативну, тобто справжню Україну. Той вимір і ту систему координат, від яких, на жаль, чимала частина суспільства відходить. Яскрава представниця незабутнього й ще не до кінця усвідомленого «феномена шістдесятництва», вона є тим міцним магнітом, що тримає український світ. Прониклива, наділена пророчим даром, сучасниця, вона неодноразово надсилала нам свої перестороги.
Зокрема, у романі у віршах «Берестечко», або в книжці «Дві Русі» писала: «… від людства мало що й залежить. Вони делегують повноваження своїм урядам і президентам, а там уже діють такі механізми політики, на які людство має хіба що мінімальний вплив. А надто, коли взяти до уваги, хто стоїть біля пультів світової політики. Час великих постатей, схоже, проминув, дедалі частіше приходять до влади висуванці великих кланів, у практиці яких відсутня етика філософії буття…»
Поклавши на неї природні обов′язки матері, дружини, котрих уже, здається досить, щоб реалізуватися в цьому світі. Він знає, що нереалізований талант мучить, а реалізований – обмежує природний жіночий світ. І лише володіння безцінним даром поєднання цих стихій дає жінці гармонію буття.
Сьогодні ми побуваємо в гостях у Поетеси, яку знають, люблять і обожнюють мільйони людей в Україні. Слухаючи ЇЇ поезію, не можливо приховати захоплення красою і вишуканістю поетичного вислову. А їй, справді - бо, геніальній поетесі страшно взяти в руки перо і почати віршувати.
Вже в перших збірках поетеси болісно зазвучав мотив дитинства, вбитого війною. Потрясіння, пережите поколінням її ровесників у роки фашистської навали, довго мучило пам'ять, відлупившись у низці поетичних творів.
Сьогодні ми поговоримо про людину, яка для багатьох уособлює альтернативну, тобто справжню Україну. Той вимір і ту систему координат, від яких, на жаль, чимала частина суспільства відходить. Яскрава представниця незабутнього й ще не до кінця усвідомленого «феномена шістдесятництва», вона є тим міцним магнітом, що тримає український світ. Прониклива, наділена пророчим даром, сучасниця, вона неодноразово надсилала нам свої перестороги.
Зокрема, у романі у віршах «Берестечко», або в книжці «Дві Русі» писала: «… від людства мало що й залежить. Вони делегують повноваження своїм урядам і президентам, а там уже діють такі механізми політики, на які людство має хіба що мінімальний вплив. А надто, коли взяти до уваги, хто стоїть біля пультів світової політики. Час великих постатей, схоже, проминув, дедалі частіше приходять до влади висуванці великих кланів, у практиці яких відсутня етика філософії буття…»
Учениця 1:
Наснився мені чудернацький базар:
під небом у чистому полі, для різних людей,
для щедрих і скнар, продавалися різні Долі.
Одні були царівен не гірш, а другі – як бідні Міньйони.
Хто купляв собі Долю за гріш. А хто – і за мільйони.
Дехто щастям своїм платив. Дехто платив сумлінням.
Дехто – золотом золотим. А дехто – вельми сумнівним.
Долі-ворожки, тасуючи дні, до покупців горнулись.
Долі самі набивались мені. І тільки одна відвернулась.
під небом у чистому полі, для різних людей,
для щедрих і скнар, продавалися різні Долі.
Одні були царівен не гірш, а другі – як бідні Міньйони.
Хто купляв собі Долю за гріш. А хто – і за мільйони.
Дехто щастям своїм платив. Дехто платив сумлінням.
Дехто – золотом золотим. А дехто – вельми сумнівним.
Долі-ворожки, тасуючи дні, до покупців горнулись.
Долі самі набивались мені. І тільки одна відвернулась.
Учениця 2
Я глянула їй в обличчя ясне,
душею покликала очі…
– Ти, все одно, не візьмеш мене, –
Сказала вона неохоче.
– А може візьму?
– Ти собі затям, –
сказала вона суворо, –
за мене треба платити життям.
А я принесу тобі горе.
– То хто ж ти така?
Як твоє ім'я?
Чи варта такої плати?
– Поезія – рідна сестра моя.
А правда людська – наша мати.
І я її прийняла, як закон.
І диво велике сталось:
минула ніч. І скінчився сон.
А Доля мені зосталась.
Я вибрала Долю собі сама.
І що зі мною не станеться, –
у мене жодних претензій нема
до Долі – моєї обраниці.
душею покликала очі…
– Ти, все одно, не візьмеш мене, –
Сказала вона неохоче.
– А може візьму?
– Ти собі затям, –
сказала вона суворо, –
за мене треба платити життям.
А я принесу тобі горе.
– То хто ж ти така?
Як твоє ім'я?
Чи варта такої плати?
– Поезія – рідна сестра моя.
А правда людська – наша мати.
І я її прийняла, як закон.
І диво велике сталось:
минула ніч. І скінчився сон.
А Доля мені зосталась.
Я вибрала Долю собі сама.
І що зі мною не станеться, –
у мене жодних претензій нема
до Долі – моєї обраниці.
Завдання учням (робота в групах): Прокоментуйте висловлювання письменників, літературознавців про письменницю.
«Українській літературі поталанило, що є в ній постать, яка життям і творчістю утверджує благородство вищих мистецьких принципів». (В. Базилевський, літературознавець)
«…Критерії поетеси високі — вона вимагає від митця, а отже і від себе, не лише щирості і викінченості, а й гаряче обстоює думку: право на існування має лише те, що потрібно сучасності». (В. Симоненко)
«Ліна Костенко — це мужність і зрілість сучасної української поезії, її безкомпромісність, непоступливість у принципових, доленосних питаннях, небуденний талант у поєднанні з почуттям відповідальності перед минулим, сучасним і майбутнім — то могутня опора потужного дару». (В. Неділько, літературознавець)
Перегляд відео «Очима ти сказав мені люблю…» у виконанні Рози Аль-Намрі, телеведучої на телеканалі СТБ
Вчитель: Кохання — всепоглинаюче, всеохоплююче почуття. Вірш Ліни Костенко «Недумано, негадано…» — освідчення в коханні. Почуття ліричної героїні такі глибокі — «до стогону, до сліз», і хочеться ввібрати кожен промінець, що випромінює коханий: «Ловлю твоє проміння крізь музику беріз». Задушевність змальованої картини підтримується романтичним пейзажем на початку твору, який покладений на музику і став прекрасним романсом.
Підсумовуючи свої роздуми, повернемося до питання: яка ж вона лірична героїня поезії Ліни Костенко? Які вона має конкретні риси вдачі? Застосовуючи метод “гронування”, висловіть свої думки з цього приводу.
Підсумовуючи свої роздуми, повернемося до питання: яка ж вона лірична героїня поезії Ліни Костенко? Які вона має конкретні риси вдачі? Застосовуючи метод “гронування”, висловіть свої думки з цього приводу.
Учні малюють «гроно» своїх думок. Це може бути зроблене таким чином:
Лірична героїня. Риси вдачі:
Лірична героїня. Риси вдачі:
- Вірність собі, своїм принципам
- Благородство, витонченість душі
- Максималізм
- Іронічність
- Смуток за чоловічою шляхетністю
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
— Мені хотілося б спитати у Ліни Костенко…
Перегляд відео «Розкажу тобі думку таємну…» у виконанні Надії Матвєєвої, телеведучої на телеканалі СТБ
Питання для учнів «Мозкова атака»
- Яке враження залишилось у вас від прослуханої поезії?
- Розкрийте роль поетичного рефрену "на сьогодні, на завтра, навік?"
- Які почуття викликає пережите ліричними героями?
Коментар вчителя Це — вірш-заклинання перед остаточною розлукою, але не перед драмою кохання. Пережите викликає почуття вдячності й доброти. Зустріч двох людей не зітреться у їхній пам'яті ніколи.
Незабутність, глибока любов до людини, які торкнулись душі ліричної героїні, притаманні рядкам цього вірша.
Поезії Ліни Костенко про кохання цінні і як художньо довершене диво словесного мистецтва, і як твори, здатні ошляхетнювати людські почуття.
Тема любові є невичерпною, бо невичерпним є духовний світ людини. Кажуть, здатність до любові є мірилом людської душі. Почуття любові, як ніяке інше, прагне висловлення. Ось чому кохання дуже часто дає поштовх до творчості, до самовираження. Поезії Ліни Костенко є класикою української любовної лірики. На чому ґрунтується таке твердження? Перш за все, вони красиві своєю викінченістю. Тож у чому їх краса? В чому красива довершеність їх художнього виконання? Складових чимало.
Насамперед, звернувшись до окремих перлин любовної лірики Ліни Костенко, прислухаймось до власного серця, створімо атмосферу довіри, тепла і затишку.
Незабутність, глибока любов до людини, які торкнулись душі ліричної героїні, притаманні рядкам цього вірша.
Поезії Ліни Костенко про кохання цінні і як художньо довершене диво словесного мистецтва, і як твори, здатні ошляхетнювати людські почуття.
Тема любові є невичерпною, бо невичерпним є духовний світ людини. Кажуть, здатність до любові є мірилом людської душі. Почуття любові, як ніяке інше, прагне висловлення. Ось чому кохання дуже часто дає поштовх до творчості, до самовираження. Поезії Ліни Костенко є класикою української любовної лірики. На чому ґрунтується таке твердження? Перш за все, вони красиві своєю викінченістю. Тож у чому їх краса? В чому красива довершеність їх художнього виконання? Складових чимало.
Насамперед, звернувшись до окремих перлин любовної лірики Ліни Костенко, прислухаймось до власного серця, створімо атмосферу довіри, тепла і затишку.
Перегляд відео «Вже почалось, мабуть, майбутнє"» у виконанні Ігоря Кондратюка , телеведучого на телеканалі СТБ
Питання для учнів «Мозкова атака»
- Які справжні і вічні людські цінності проповідує у цій поезії Ліна Костенко?
- Зачитайте рядки, що є афористичними.
- До яких філософських роздумів спонукає цей вірш?
Коментар учителя.
Поезія розкриває складний філософський смисл, який торкається проблем історичної пам'яті і людської духовності. Майбутнє починається кожної миті. Наше життя — це миттєвість між минулим і майбутнім. Поетеса формулює систему духовних цінностей, які варто брати з собою в майбутнє з безперервного потоку днів, що минають.
Не всі здатні збагнути красу життя. Цей вірш для особливих сердець: філософська глибінь поезії майстерно поєднує символи вічного і запити сучасного інтелекту, що є спадкоємцем людських цивілізацій. Багато рядків твору — афористичні. Такою є остання строфа:
Поезія розкриває складний філософський смисл, який торкається проблем історичної пам'яті і людської духовності. Майбутнє починається кожної миті. Наше життя — це миттєвість між минулим і майбутнім. Поетеса формулює систему духовних цінностей, які варто брати з собою в майбутнє з безперервного потоку днів, що минають.
Не всі здатні збагнути красу життя. Цей вірш для особливих сердець: філософська глибінь поезії майстерно поєднує символи вічного і запити сучасного інтелекту, що є спадкоємцем людських цивілізацій. Багато рядків твору — афористичні. Такою є остання строфа:
В епоху спорту і синтетики
людей велика ряснота.
Нехай тендітні пальці етики
торкнуть вам серце і уста.
людей велика ряснота.
Нехай тендітні пальці етики
торкнуть вам серце і уста.
Інтерактивна вправа «Займи й обґрунтуй позицію».
— Поезія Ліни Костенко здатна вплинути на мою душу, зачепила її за живе…
Перегляд відео «Вечірнє сонце дякую за день» у виконанні Лілії Ребрик, телеведучої на телеканалі СТБ
Літературний диктант
- Дата народження Ліни Костенко (19.03.1930)
- Де народилась поетеса? (м. Ржищів Київської обл.)
- Назва першої збірки ("Проміння землі", 1957)
- Після якої збірки було 16-річне мовчання? ("Мандрівки серця", 1961)
- 1977 року вийшла збірка…("Над берегами вічної ріки")
- За роман "Маруся Чурай" Ліна Костенко була нагороджена (Державною премією УРСР імені Тараса Шевченка)
- В основі роману – відома балада …("Ой, не ходи, Грицю, та на вечорниці…")
5. Рефлексія «Незакінчені речення»
- На цьому уроці я дізнався про… (творчість Ліни Костенко).
- В поезіях «Українське альфреско» , «Пастораль ХХ сторіччя» Україну показано через…(архетипні образи).
- Поезії Ліни Костенко досі популярні тому, що в них розповідається про…(вічність роду й народу, незнищенність краси, доброту й людяність).
- Кредо поетеси – (свобода і правда)
- Поезії Ліни Костенко навчають нас…
6. Домашнє завдання
- Опрацювати статтю підручника, знати основні етапи життя Ліни Костенко.
- Вивчити напам’ять один вірш.
- Написати лист письменниці.
Приклади листа до письменниці
Приклад №1
Шановна пані Ліно, у мене немає великого таланту до красивих слів, але дуже Вам хочеться сказати, що Ваша творчість для мене інколи орієнтир в складних життєвих ситуаціях, інколи зброя проти власного відчаю. Так, у мене є кілька улюблених письменників та поетів, декілька захопливих біографій я вважаю за взірець, але Ви займаєте в моєму серці особливе місце. Мрія - хоч раз в житті подивитись у Ваші очі не через газетну шпальту і не через телеекран, а щира тепла розмова - справжнє щастя. Мрію про зустріч з Вами!
Шановна пані Ліно, у мене немає великого таланту до красивих слів, але дуже Вам хочеться сказати, що Ваша творчість для мене інколи орієнтир в складних життєвих ситуаціях, інколи зброя проти власного відчаю. Так, у мене є кілька улюблених письменників та поетів, декілька захопливих біографій я вважаю за взірець, але Ви займаєте в моєму серці особливе місце. Мрія - хоч раз в житті подивитись у Ваші очі не через газетну шпальту і не через телеекран, а щира тепла розмова - справжнє щастя. Мрію про зустріч з Вами!
Приклад №2
Ліно Василівно, я захоплююсь вами як письменницею та поетесою. Ви вносите в життя українського народу невтомну жагу до життя, Ваші твори для нас орієнтир майбутнього. Читаючи ваші поезії, особисто в мене, захоплює дух. Вони, немов стріли, вражають в саме серце і залишають відбиток любові. Водночас такі теплі та чуттєві, сильні та живі, голосні та печальні. Спасибі Вам! За те, що Ви є, за те що Ви українка і ми український народ повинні пишатися тим, що маємо за честь бути Вашими співвітчизниками. Я теж пишу вірші і саме Ви та Ваші поезії мене надихають.
Скільки всього хочеться сказати, скільки запитати, але "несказане лишилось несказанним...". Дуже хочу, щоб Ви прочитали цей невеличкий лист палкої шанувальниці. Ви, мабуть прочитаєте і забудете, бо у Вас таких "монологів" - мільйони, а мені все одно приємно. Мрію про зустріч з вами...
Ліно Василівно, я захоплююсь вами як письменницею та поетесою. Ви вносите в життя українського народу невтомну жагу до життя, Ваші твори для нас орієнтир майбутнього. Читаючи ваші поезії, особисто в мене, захоплює дух. Вони, немов стріли, вражають в саме серце і залишають відбиток любові. Водночас такі теплі та чуттєві, сильні та живі, голосні та печальні. Спасибі Вам! За те, що Ви є, за те що Ви українка і ми український народ повинні пишатися тим, що маємо за честь бути Вашими співвітчизниками. Я теж пишу вірші і саме Ви та Ваші поезії мене надихають.
Скільки всього хочеться сказати, скільки запитати, але "несказане лишилось несказанним...". Дуже хочу, щоб Ви прочитали цей невеличкий лист палкої шанувальниці. Ви, мабуть прочитаєте і забудете, бо у Вас таких "монологів" - мільйони, а мені все одно приємно. Мрію про зустріч з вами...
Очікувані результати:
Проведення нестандартних уроків у процесі викладання української літератури, дає змогу :
- будувати навчальний процес не за принципом інформаційного повідомлення від суб’єкта до об’єкта в жанрі монологу, а діалогізації, полілогу та імпровізації;
- відкривати безмежний світ, в якому дитина може «працювати над собою» - набувати знання, розвивати саморефлексію, самоаналіз, самосвідомість;
- виконувати ряд завдань методичного характеру (розвивати образне та логічне мислення; створювати ситуації, які викликають співпереживання і дають можливість відчути ще не пережиті почуття; удосконалювати усне та писемне мовлення);
- зацікавлюють учнів навчальною дисципліною та виховують любов до рідного слова , розширюють уявлення учнів про життя, спонукають їх замислитися над людськими проблемами.
- будувати навчальний процес не за принципом інформаційного повідомлення від суб’єкта до об’єкта в жанрі монологу, а діалогізації, полілогу та імпровізації;
- відкривати безмежний світ, в якому дитина може «працювати над собою» - набувати знання, розвивати саморефлексію, самоаналіз, самосвідомість;
- виконувати ряд завдань методичного характеру (розвивати образне та логічне мислення; створювати ситуації, які викликають співпереживання і дають можливість відчути ще не пережиті почуття; удосконалювати усне та писемне мовлення);
- зацікавлюють учнів навчальною дисципліною та виховують любов до рідного слова , розширюють уявлення учнів про життя, спонукають їх замислитися над людськими проблемами.
Найважливіше завдання школи — виховання здібностей. У Нової української школи, серед іншого, буде подібне завдання. За словами Лілії Гриневич, школа має прагнути виявити талант кожної дитини, адже це формує людський капітал країни, її найбільший потенціал.
Немає коментарів:
Дописати коментар