суботу, 9 квітня 2016 р.

Інтерактивний стиль навчання з технологією Microsoft Mouse Mischief ("Кілька мишок")

Щоб вижити, треба швидко змінюватися.
Л. Керролл
У сучасному швидкоплинному технологічному світі, в період переходу до інформаційного суспільства, важливим стає вміння оперативно та якісно працювати з інформацією, залучаючи для цього сучасні засоби та методи навчання. З раннього віку діти вже звикають до зручностей технічного прогресу та сучасних засобів отримання інформації. Тому сучасне навчання в школі передбачає підготовку дитини, яка вільно орієнтується в умовах глобальної інформатизації суспільства.
Звичайно, дуже багато робиться в даному напрямку в сучасній школі - це і оснащення предметних кабінетів комп’ютерною технікою, і реалізація спеціальних державних програм, підготовка фахівців тощо. Та й сьогоднішня різноманітність комп'ютерного обладнання та інформаційних технологій просто вражає. Сучасні діти й підлітки просто не можуть уявити своє життя без різних «ґаджетів». Але чи зможуть всі ці технології стати насправді корисними в школі залежить від їх доступності, зацікавленості вчителя та його творчого підходу.
Напевне, кожен вчитель задає собі питання: як зробити процес навчання живим і захоплюючим? Як персоналізувати уроки та більш ефективно їх викладати? Як залучити до діяльності всіх учасників навчального процесу? Ці та багато інших питань я поставила перед собою.
Всім зрозуміло, учні вчаться по-різному. Провівши соціологічне дослідження за допомогою шкільного психолога серед учнів своєї школи, виявила, що змінилася система сприйняття інформації у школярів: візуальна (29%), слухова (34%) і тактильна (37%).
Перевагу над візуальною системою сприйняття отримало тактильне навчання. Учні добре виконують завдання, направлені на сприйняття тактильних відчуттів. Їм подобається бути рухливим, аналізувати, малювати або відслідковувати закономірності за допомогою маніпулятора миша. Коли дотик поєднується з іншими органами чуття, особливо зором, зростає кількість інформації, що передається в мозок, й це дозволяє її засвоювати краще.
Тому актуальною є потреба у розробці навчальних матеріалів, що сприяють пожвавленню навчального процесу з використанням програмних засобів.
Одним з таких рішень, на мій погляд, є використання безкоштовного додатку Mouse Mischief для PowerPoint 2010 і Office PowerPoint 2007, розробленого компанією Microsoft у 2010 році спеціально для створення та проведення інтерактивних уроків. На відміну від своїх аналогів, Mouse Mischief доступний в усіх країнах безкоштовно та підтримує кілька мов.
Новизна технології - використання даного програмного додатку у навчальному процесі з можливістю підключення до комп'ютера вчителя декількох мишок. Діти, отримавши мишку (від 5 до 25), можуть одночасно працювати на одному моніторі (екрані) - відповідати на питання, вибирати правильне твердження, малювати мишкою по екрану. Цікавим моментом є й можливість роботи у групі. Такий інструмент призначений для активізації роботи дітей, більш ефективного використання робочого часу на уроці.
Мета технології – розвиток пізнавальної активності, творчої самостійності учнів. При цьому керівна роль належить засвоєнню та закріпленню практичних знань школярів, а вивчення програмового матеріалу здійснюється швидкими темпами.
Механізм технології – методи активного навчання, пошукові методи, постановка пізнавальних завдань, створення та розв’язання проблемних та життєвих ситуацій.
Досвіду застосування даної технології ще не дуже багато, але, впроваджуючи її в практику, можу сказати, що у дітей молодшого та середнього шкільного віку зростає зацікавленість до навчання, розвивається увага, формуються комунікативні навички. Тому хочу підтвердити велику перспективу цього методу навчання, який показав свої універсальні можливості в спектрі його застосування.
Опис роботи
У даній розробці представлено досвід роботи використання технології Mouse Mischief («Кілька мишок») для програми MS Power Point. Подано орієнтовні плани-конспекти уроків та зразки завдань з використанням даної технології на уроках інформатики у 2 класі. Подані матеріали відповідають вимогам нового Державного стандарту початкової загальної освіти.
Дана розробка затверджена радою районного методичного кабінету управління освіти Долинської районної державної адміністрації освіти (протокол № 2 від 23 квітня 2014 року).
Ознайомлення з програмним засобом Microsoft Mouse Mischief
Microsoft Mouse Mischief є надбудовою до програм Microsoft PowerPoint 2010 та Microsoft Office PowerPoint 2007, що забезпечує вчителя інструментами для створення слайдів, які підтримують інтерактивну роботу учнів із декількома мишами. У презентації реалізована підтримка декількох мишок: учитель та кожний учень чи група учнів мають у наявності окремий вказівник миші на екрані. Вчитель, у свою чергу, використовує елементи керування презентацією для контролю за її відтворенням.
Можна виділити такі перевага технології Mouse Mischief:
  1. Активне залучення учнів та підтримка групового навчання. Дана технологія дозволяє зацікавити учнів, втілити інтерактивні технології у навчальний процес. При цьому учні навчаються із задоволенням, відслідковують свої відповіді на загальному екрані за допомогою різнобарвних курсорів миші (наприклад, сніжинка, гітара та інші форми). Робота в «командному режимі» сприяє груповій роботі - для виконання завдання всі учасники повинні працювати разом.
  2. Покращення контролю за роботою учнів. Адже більше не потрібно чекати, поки всі учні піднімуть руки: з Mouse Mischief відповіді негайно відображаються на екрані. Mouse Mischief привертає до постійної участі всіх учнів, навіть найсором'язливіших. Завдяки цьому можна швидко оцінити рівень засвоєння матеріалу і, при необхідності, внести зміни до плану проведення уроку.
  3. Простота використання і доступність рішення. Mouse Mischief інтегрується в знайому технологію PowerPoint, тому немає необхідності витрачати час на вивчення нових програм. До того ж використання технології Mouse Mischief не вимагає придбання спеціального обладнання. Для проведення уроків з даною технологією досить мати кілька комп'ютерних мишей і концентратор USB та додаток до програми PowerPoint (посилання для скачування: http://www.microsoft.com/multipoint/mouse-mischief/ru-ru/default.aspx)
Нарешті, не можна не відзначити істотну, на мою думку, перевагу даної технології: вона значно менш шкідлива для здоров'я дітей у порівнянні з інтерактивними дошками. Адже працюючи біля такої дошки, дитина потрапляє очима в поле потужного, спрямованого на неї, світлового променя. Ще у 2007 р. В. Кучма, директор науково-дослідного інституту закликав дуже обережно використовувати інтерактивні дошки, оскільки «для дитячого ока це занадто агресивне середовище». Звичайно, можна використовувати широкоформатні проектори або сенсорні екрани, проте вартість таких пристроїв у багато разів вища стандартних інтерактивних дошок, тому поки їх можна зустріти лише в небагатьох навчальних закладах.
Безумовно, технологія Mouse Mischief має деякі обмеження. Зокрема, в таку презентацію не можна включити ефекти анімації, звук або відео. Частково цей недолік можна компенсувати активною вербальною підтримкою вчителя. Адже такі презентації призначені не для самостійної, а фронтальної роботи і покликані підтримувати активне спілкування вчителя з учнями.
Можливості програмного засобу
Завантаження програми Mouse Mischief відбувається з офіційного сайту Microsoft. Вимоги до комп'ютерної системи, покрокова інструкція з встановлення, архів Microsoft Mouse Mischief.exe розміром 10 Мб, довідка, а також приклади уроків знаходяться на сторінці http://www.microsoft.com/multipoint/mouse-mischief/ru/download.aspx. Після встановлення програми в горизонтальному меню PowerPoint з'являється нова вкладка "Кілька мишок". Використовуючи дану вкладку, можна створювати інтерактивні уроки на основі технології Mouse Mischief, використовуючи шаблони, надані компанією Microsoft за адресою: http://office.microsoft.com/en-us/templates/results.aspx?qu=Mouse+Mischief&ex=1.
Розглянемо можливості роботи в PowerPoint з використанням даної технології. Насамперед, як і раніше, можна створювати звичні презентації з анімацією, гіперпосиланнями та використовувати стандартні надбудови. Якщо не додавати в таку презентацію слайди з інтерактивними завданнями, демонстрація презентації буде відбуватися в звичайному режимі. Тільки Mouse Mischief не підтримує всіх можливостей PowerPoint - анімовані об'єкти відображає як статичні зображення, гіперпосилання й спецефекти при зміні слайдів не працюють. Тому при завантаженні презентації додатку Mouse Mischief необхідно відповісти: "Ця презентація містить слайди, створені для використання з кількома мишами. Чи планується використання декількох мишей при відтворенні показу слайдів?" Якщо ви відповісте "Так", тоді коректно працювати будуть тільки інтерактивні завдання. Якщо ви відповідаєте "Ні", то презентація буде показуватися в звичайному демонстраційному режимі без можливості запуску інтерактивних завдань і, звичайно, без одночасної роботи декількох мишей.
Перейдемо безпосередньо до інтерактивних завдань. Mouse Mischief надає можливість створення трьох типів завдань. У двох випадках учні вибирають правильну відповідь натисканням кнопки власної миші - для цього створюються слайди з варіантами відповіді "Так/Ні" (вибір з двох варіантів) або слайди-опитування із знаходженням однієї правильної відповіді (кількість варіантів від 2 до 10, з яких вибирається відповідь, причому можна розробити слайди, на яких немає варіанту правильної відповіді). Завдання третього типу дозволяють створювати на слайді, що демонструється, "малюнок від руки". Це дає можливість учням малювати лінії для встановлення відповідності, створювати нові малюнки від руки або домальовувати існуючі. У завданнях такого типу учні використовують Палітру для вибору кольору своєї лінії. У разі необхідності доступний інструмент Гумка.
Під час демонстрації інтерактивної презентації Mouse Mischief надає вчителю доступ до елементів управління, що розміщені в нижній частині екрана.
До найкориснішого інструменту, на мій погляд, належить Таймер, який дозволяє приймати відповіді тільки протягом обмеженого відрізку часу. Таймер налаштовується на 60 секунд, його можна зупиняти і запускати заново. Цікавою є і функція відключення всіх мишок учнів на час пояснення вчителя. Вчитель сам дає команду для зміни слайдів, що дозволяє в будь-який момент призупинити демонстрацію, щоб пояснити певний матеріал, проаналізувати відповіді учнів, приховати, відобразити чи відмінити всі введені відповіді та очистити екран.
Як вже зазначалося, Mouse Mischief дозволяє вчителю вибрати режим запуску презентації в одному з двох режимів - індивідуальному або командному.
У разі запуску презентації в індивідуальному режимі кожному учневі ставиться у відповідність курсор певної форми - у вигляді хмарки, динозаврика і тощо. Коли учень вибрав відповідь, покажчик його мишки зникає з екрану. Після того, як всі учні використали свої мишки для відповіді, з'являється прапорець, що вказує правильну відповідь, і відкривається панель з результатами. Якщо вибраний "командний режим", тоді учні кожної групи вибирають курсорами своїх мишок заздалегідь визначений один з дев'яти варіантів мишок - логотип команди. Під час роботи у цьому режимі в правому верхньому куті слайда працює лічильник, що відображає, скільки доступних мишей приєдналося до презентації і скільки мишок учнів приєдналося до кожної групи. Далі учні працюють так само, як і з індивідуальною інтерактивною презентацією, з тією лише відмінністю, що вони повинні разом вибрати правильну відповідь, при цьому намагаючись випередити суперників. Після того, як всі учні вибрали відповіді, на панелі результатів відображається повна статистика, а також логотип команди, яка першою відповіла вірно.
Інтерактивний стиль навчання з технологією «Mouse Mischief»
Можна виокремити кілька методичних рекомендацій з використання даної технології у навчальному процесі.
Презентації у формі «Кілька мишок» не повинні бути занадто тривалими. Доцільно приділяти їм не більше 5-7 хвилин уроку. При цьому сама презентація повинна бути динамічною та включати не більше 10 слайдів. На етапі актуалізації знань можна використовувати тестові завдання, у яких необхідно з кількох запропонованих варіантів вибрати правильний або відповісти «так/ні». При цьому кожний учень приймає активну участь в навчальному процесі. Фронтальне опитування у класі стає більш цікавим для школярів. Та й моніторинг знань учнів відбувається в режимі реального часу і з усім класом одночасно, що дає можливість вчителю оцінити ступінь засвоєння теми та з’ясувати, де в учнів є прогалини у знаннях.
Під час закріплення нових знань або на підсумковому етапі уроку можна організувати змагання між учнями з невеликою кількістю запитань. Використовуючи методи ситуативної технології, учні виконують завдання пов’язані з предметом, в той же час навчання відбувається через гру.
Однак важливо не перевантажувати слайди презентації текстовим змістом, а більше використовувати графіки. Якщо презентація використовується у початкових класах, вона повинна бути емоційною, кожний слайд повинен мати естетичне оформлення.
Висновки
Сьогодні одним із найважливіших напрямків освіти є її інформатизація. Вона покликана забезпечити оптимізацію навчально-виховного процесу, реалізацію ідей розвиваючого навчання та вдосконалення форм і методів його організації. Сучасні інформаційні технології активно впроваджуються в процес навчання дітей. Робота з комп'ютером охоплює все нові сфери діяльності дитини: гру, навчання, спілкування тощо.
Введення комп'ютера в систему дидактичних засобів є потужним фактором для розвитку інтелектуальних, розумових здібностей дитини, а також для її морального розвитку та естетичного смаку. У той же час комп'ютер є ефективним мотиваційним засобом, що сприяє активізації процесу навчання і виховання.
Проведені дослідження педагогів США та Канади, а також власні результати пробного навчання та опитування учнів показали високу ефективність завдань, що виконуються одночасно великою кількістю школярів з використанням одного екрану. Тому можна стверджувати, що використання такої форми організації навчальної діяльності робить процес навчання цікавим та корисним, допомагає подати більше навчального матеріалу та покращує процес його сприйняття, а також формує впевненість учня у власних силах.
Крім того, згідно результатів порівняльного дослідження шкільного психолога у 2-А класі «Поведінка учня під час навчання з технологією Microsoft Mouse Mischief», можна зробити наступні висновки:
  • особливості поведінки учня:
  • особливості процесу виконання завдань:
Отже, технологія Microsoft Mouse Mischief дозволяє викликати зацікавлення школярів, сприяє розвитку самостійної та спільної роботи на комп’ютері, полегшує роботу вчителя за рахунок одночасної активності кожного учня в класі, значно підвищує мотивацію уроку через атмосферу дружнього суперництва.
Є безліч способів зробити уроки захоплюючими з використанням засобу Mouse Mischief. Тому дайте волю своїй уяві!

Немає коментарів:

Дописати коментар