Незважаючи на широке розмаїття нововведень в організації навчальної діяльності учнів, урок є і залишається основною організаційною формою навчально-виховної роботи в школі. Однак процес модернізації освітньої галузі потребує від вчителя суттєвих змін і у ціле покладанні уроку, і в системі інформаційних, дидактичних засобів навчання.
- формувати міцні навички та уміння, сприяючи підготовці школярів до життя;
- озброювати учнів свідомими, глибокими і міцними знаннями;
- підвищувати виховний ефект навчання на уроці;
- здійснювати всебічний розвиток учнів;
- формувати в дітей самостійність, творчу активність, ініціативу як стійкі якості особи, уміння творчо вирішувати завдання, які зустрічаються в житті;
- виробляти уміння самостійно вчитися, набувати і поглиблювати або поповнювати знання , працювати з книгою, опановувати навички, уміння і творчо застосовувати їх на практиці;
- формувати в школярів позитивні мотиви навчальної діяльності, пізнавальний інтерес, бажання вчитися, потребу в розширенні та набутті знань, позитивне ставлення до навчання.
- педагогічна логічність і доцільність;
- підпорядкованість теоретико-методичним законам і правилам;
- врахування вікових психологічних особливостей учнів і рівня їхньої підготовленості;зумовленість вивчення твору його літературним родом, жанром, напрямом і т.ін.
Отже моделювання уроку ґрунтується на цих незмінних правилах і водночас передбачає елемент творчості, детермінований індивідуальністю вчителя і школярів, багатоваріантністю розв’язання навчальних ситуацій, неоднозначністю інтерпретації літературного твору тощо. Цей процес охоплює розгортання творчого задуму одним з етапів якого є обрання типу уроку відповідно до його теми й мети.
При цьому словесник має спиратися на усталені в методиці
типології уроків літератури:
- за домінантними формами і методами роботи вчителя та учнів: урок-лекція,урок-бесіда,урок-семінар,урок-диспут,урок-конкурс,урок-композиція, урок - наукова конференція, урок – прес-конференція, урок-екскурсія, кіноурок, телеурок і т.ін.;
- за характером основних дидактичних завдань: уроки засвоєння нових знань і розвитку на основі їх умінь і навичок (розмежовують види – вступні уроки вивчення окремих розділів, уроки підготовки до сприймання художніх творів, уроки первинного сприймання твору, уроки поглибленої роботи над твором, уроки розвитку зв’язного мовлення), уроки узагальнення й систематизації знань, уроки контролю знань, умінь і навичок, комбіновані уроки;
- за способом діяльності вчителя й учнів: урок творчого читання, урок компаративного аналізу, урок культурологічного аналізу, інтегрований урок, урок-дослідження, урок-гра і т.ін.;
- за характером виучуваного матеріалу: урок вивчення біографії письменника, урок аналізу художнього твору, урок опрацювання літературно-критичних статей, урок вивчення оглядових тем, урок позакласного читання, урок літератури рідного краю.
Інноваційний урок –це заняття, що має нетрадиційну, гнучку, варіативну структуру та орієнтоване на підвищення інтересу учнів до навчання за допомогою нових методів і форм організації навчальної діяльності (С. Батишев).
- Сучасні методи та технології.
Технологія навчання моделює шлях освоєння конкретного навчального матеріалу в межах відповідного навчального предмета, теми, питання.
Завдання інноваціної діяльності:
Переорієнтація змісту навчання із запам'ятовування матеріалу на формування здатності його використовувати, вмінь самонавчання.
Орієнтація на особистість учня, його здібності та інтереси.
Новий підхід до роботи учителя.
Учитель виступає у ролі організатора усіх видів діяльності учня, працює як консультант і помічник.
- Підготовка учителя до нововведення:
а) вивчення актуальності нововведення (за рівнем його відповідності потребам школи, соціальному замовленню), результативності (оцінювання або на основі прогнозування, або на основі наявного досвіду), рівня потреб та інтересів учнів, методичної розробленості ідеї та у Незважаючи на широке розмаїття нововведень в організації навчальної діяльності учнів, урок є і залишається основною організаційною формою навчально-виховної роботи в школі. Однак процес модернізації освітньої галузі потребує від вчителя суттєвих змін і у ціле покладанні уроку, і в системі інформаційних, дидактичних засобів навчання.
- формувати міцні навички та уміння, сприяючи підготовці школярів до життя;
- озброювати учнів свідомими, глибокими і міцними знаннями;
- підвищувати виховний ефект навчання на уроці;
- здійснювати всебічний розвиток учнів;
- формувати в дітей самостійність, творчу активність, ініціативу як стійкі якості особи, уміння творчо вирішувати завдання, які зустрічаються в житті;
- виробляти уміння самостійно вчитися, набувати і поглиблювати або поповнювати знання , працювати з книгою, опановувати навички, уміння і творчо застосовувати їх на практиці;
- формувати в школярів позитивні мотиви навчальної діяльності, пізнавальний інтерес, бажання вчитися, потребу в розширенні та набутті знань, позитивне ставлення до навчання.
- педагогічна логічність і доцільність;
- підпорядкованість теоретико-методичним законам і правилам;
- врахування вікових психологічних особливостей учнів і рівня їхньої підготовленості;зумовленість вивчення твору його літературним родом, жанром, напрямом і т.ін.
Отже моделювання уроку ґрунтується на цих незмінних правилах і водночас передбачає елемент творчості, детермінований індивідуальністю вчителя і школярів, багатоваріантністю розв’язання навчальних ситуацій, неоднозначністю інтерпретації літературного твору тощо. Цей процес охоплює розгортання творчого задуму одним з етапів якого є обрання типу уроку відповідно до його теми й мети.
При цьому словесник має спиратися на усталені в методиці
типології уроків літератури:
- за домінантними формами і методами роботи вчителя та учнів: урок-лекція,урок-бесіда,урок-семінар,урок-диспут,урок-конкурс,урок-композиція, урок - наукова конференція, урок – прес-конференція, урок-екскурсія, кіноурок, телеурок і т.ін.;
- за характером основних дидактичних завдань: уроки засвоєння нових знань і розвитку на основі їх умінь і навичок (розмежовують види – вступні уроки вивчення окремих розділів, уроки підготовки до сприймання художніх творів, уроки первинного сприймання твору, уроки поглибленої роботи над твором, уроки розвитку зв’язного мовлення), уроки узагальнення й систематизації знань, уроки контролю знань, умінь і навичок, комбіновані уроки;
- за способом діяльності вчителя й учнів: урок творчого читання, урок компаративного аналізу, урок культурологічного аналізу, інтегрований урок, урок-дослідження, урок-гра і т.ін.;
- за характером виучуваного матеріалу: урок вивчення біографії письменника, урок аналізу художнього твору, урок опрацювання літературно-критичних статей, урок вивчення оглядових тем, урок позакласного читання, урок літератури рідного краю.
Інноваційний урок –це заняття, що має нетрадиційну, гнучку, варіативну структуру та орієнтоване на підвищення інтересу учнів до навчання за допомогою нових методів і форм організації навчальної діяльності (С. Батишев).
- Сучасні методи та технології.
Технологія навчання моделює шлях освоєння конкретного навчального матеріалу в межах відповідного навчального предмета, теми, питання.
Завдання інноваціної діяльності:
Переорієнтація змісту навчання із запам'ятовування матеріалу на формування здатності його використовувати, вмінь самонавчання.
Орієнтація на особистість учня, його здібності та інтереси.
Новий підхід до роботи учителя.
Учитель виступає у ролі організатора усіх видів діяльності учня, працює як консультант і помічник.
- Підготовка учителя до нововведення:
а) вивчення актуальності нововведення (за рівнем його відповідності потребам школи, соціальному замовленню), результативності (оцінювання або на основі прогнозування, або на основі наявного досвіду), рівня потреб та інтересів учнів, методичної розробленості ідеї та умов, необхідних для її засвоєння;
- Перевірка (система вивчення) ефективності впровадження нововведення: початковий, поточний та кінцевий контроль.
- Контроль та оцінювання результатів впровадження інновацій відбувається на основі розроблених критеріїв та показників, динаміка змін яких дає підстави для аналізу.Узагальнення результатів.
Уроки нових форм дають можливість учням узагальнити та систематизувати набуті знання, застосувати їх на практиці, стимулюють творчу активність школярів, розвивають їх мислення та мовлення.мов, необхідних для її засвоєння;
- Перевірка (система вивчення) ефективності впровадження нововведення: початковий, поточний та кінцевий контроль.
- Контроль та оцінювання результатів впровадження інновацій відбувається на основі розроблених критеріїв та показників, динаміка змін яких дає підстави для аналізу.Узагальнення результатів.
Уроки нових форм дають можливість учням узагальнити та систематизувати набуті знання, застосувати їх на практиці, стимулюють творчу активність школярів, розвивають їх мислення та мовлення.
Немає коментарів:
Дописати коментар