Вживання великої букви
Будинок учених україни, обласний суд, новий рік, європа, юпітер, пес бобик, товариство надія, орден перемоги, цукерки вишня, народна палата індії, конгрес захисту миру, Укрінформ, Хмельницька область, орден "мати-героїня", восьме березня, острів земля гранта, художній театр, автомобіль таврія, парламент, сенат.
Земле шевченкова, (з)емле (ф)ранкова, ниво, засіяна щастям-добром, вічна твоя соловейкова мова, вічна розмова (д)ністра із (д)ніпром. Найвеселіше ж було на (р)іздво та (н)овий рік. Нескінченний (ч)умацький (ш)лях простягався кривими коліями. Підбилися в зеніт (в)олосажари, і каже казку зірка до зорі. Розливався (д)ніпро, дочекавшись приходу весни, і в турбінах вода клекотала, як (с)іч (з)апорізька. Лебединою піснею літа айстри в (к)иївських парках цвітуть.
З.Знайди рядок, де всі слова пишуться з великої букви.
А-(п)оділля, (м)іністр, (д)ень (ф)лоту.
Б-(є)вропа, (к)ороль, (з)агс.
В-(в)сесвітня (р)ада (м)иру, (з)евс, (п)олісся.
Г-(а)кадемія (м)истецтв, (к)онгрес, і(н)стиут (к)ультури.
Вживання апострофа
1. Замість крапок поставте, де треба, апостроф.
Грав...юра, п...ятирічка, брукв...яний, від...ємний, безправ...я, розм...якнути, мавп...ячий, п...юре, п...єса, б...язь, ф...юзеляж, солов...ї, м...ята, арф...ярка, подвір...я, бур...ян, тр..юк, Лук...ян, суб...єктивний, без...ядерний, бур...ячиння, повітр...я, вітр...як, роз...юшити, над...їхати, моркв...яний, обов...язок, Св...ятослав, зм...якшити, В...ячеслав, підгір...я, р...ясно.
2. Запишіть слова в дві колонки: 1) ті ,у яких вставили апостроф; 2) ті, які пишуться без апострофа. Дев...ятсот, серм...яга, хутор...янин, зв...язок, духм...яне,
пор...ядок, бур...ЯН, 6ЄЗ...ЯЗИКІ, ТБМ...ЯНО, ЦВ...ЯХ, приев...ята, реп...ях,П...ЯТДЄСЯТ,
з...ясовано, роз...ятрити.
3. Перепишіть, вставляючи, де треба, апостроф. Всі квіти зберу у дніпрових гаях, зв...яжу у вінки і букети.Чорнолісся п...янко духм...янить доспілою суницею .Як гарно дихається- п...єш повітр...я, мов тепле молоко. Бджоли сонячним дощем падають на медв...яний лан. Ластівки щебечуть попід стріхою, білим пір...ям гнізда перев...ють.У всякому подвір...ї своє повір...я.
4. Позначте, у якому рядку всі слова пишуться з апострофом.
А- жаб...ячий, різдв...яний, горохв...яний.
Б- пів...яблука, СВ...ЯТО, духм...яний.
В- надвечір...я, торф...яний, п...янкий.
Г- трав...яний, духм...яний, бур...як.
Ненаголошені е, и.
Картка №1
Прочитати слова* групуючи їх за правилами написання. Виписати слова з ненаголошеними голосними, що не перевіряються наголосом.
Житловий, математика, чеснота, пильнувати, майстер, голубка, килим, терен, березняк, південь, летючий, бетонний, нахилитися, легенда, черпак, лини, блискучий, бобіна.
Картка №2
Списати, вставляючи пропущені букви, слова з ненаголошеними голосними. Якщо є сумніви щодо правопису певних слів, перевірити їх за словником і запам'ятати.
М...даль, г...рой, демонстрація, с...лдат , в...кзал, м...тро, в...лос...пед, т...атр, держава, д..ректор, ар...фметика, п.„нал, м..нулий, абр...кос, ап...льсин, л...мон, республіка, Ке.шеня.
Картка №3
Переписати, вставляючи замість крапок пропущені букви е чи и, без добору перевірних слів. Пояснити правопис слів.
Шел...ст, бр...ніти, др...жати, ч...р...пок, ож...ледиця, тр...вога, т...р...вені, кр...ниця, п...р...лаз, п...р...дплата.
Картка №4
Переписати, вставляючи замість крапок пропущені букви. Пояснити правопис слів.
Дал..чінь, в...селий, в...шневий, т...хенький, т..хнічний, з...рнина, д..витися, дев'ятий, п...линка, п...кти, щ...пати, щ..пити, ч...твертий, ч...тець. Січ...нь, ХЛОП...ЦБ, НОЖ...К, ЩИГЛ...К, ЧОВ...Н, ПІВ...НБ, майст..р, пласт...р,ГЛЄЧ...К, СТОЛ...К,
промов...ць.
Картка №5
Списати вірш. Охарактеризувати вимову й написання слів з не- наголошеними голосними е, и.
Вже сон...чко в море сіда; у тихому морі т...мніє; прозора гл...бока вода, немов оксамит, з...л...ніє.
На хвилях з...лєних тр...мтять
ч...рвонії іскри бл..скучі і ясним огнем М...ГОТЯТБ. мов блискавка з темної тучі.
(Леся Українка)
Ненаголошені е, и Картка № 6
Переписати, вставляючи пропущені букви е чи. й. Пояснити їхнє вживання. Підкреслити орфограми.
Вітер січе в обличчя. Нам..ло снігу — січневого снігу. Важкувата стало пташкам, що з..мують у нас. Але вони не дуже сумують. Ось, вес...ло цвірінькаючи, хв...лясто прол...тіла зграйка жвавих щигл...ків, ч...жів і коноплянок. Помчали десь по лопухах чи б..різках поснідати насіннячком.
А яке гарне д...р...вце горобини! Червоногруді снігурі обсипали його і ягідками ласують. Це наші з...мові гості. Вони прил...тіли з далекої півночі, щоб тут п...р...бути зиму. (О. Копиленко)
Картка № 7
Списати речення. Назвати орфограми, обґрунтувати вибір букви е чи и.
З..мляний, л...холіття, ж...ст...куляція, ч...р...да, ш...нель, щ....б...тання,
б. ..р...стяний, с...ротина, кр...м...нистий, ж...тловий, ж...нці, ч..р..ш..нь, витр...мка, чемпіонат, трен...р, м...сливець, м...чі, ф..хтування, с...крет, гв..нтівка, р...жим.
Картка № 8
Охарактеризувати вимову ненаголошених голосних у коренях слів. Записати, добираючи до кожного слова спільнокореневе або форму з наголошеним звуком е чи и. Позначити наголос. Охарактеризувати звуки у виділеному слові.
Д...шевий, м... довий, кр...венький, ц...ферблат, розумний, зам..рзати,
в. .ртлявий, заг...нати, безземельний, греби, кр..чати, ст...бло.
Картка № 9
Прочитати слова. Охарактеризувати вимову ненаголошених голосних у коренях слів. Назвати і пояснити орфограми. Виписати слова з неперевіреними голосними, перевірити їх правопис за словником.
Гр...чаний, знервований, тр..мати, пр..рода, д...тячий, м..нати, дж...р...ло. л..вада, кр..ниця, ч..кати, з...л..ніти, к..шеня, б..р..гти,
штепс..ль, тр..вога, л..ман, в..дмідь, ком...н, ст...р...гти, гр...міти, кр..слярський, м..лодія, к...тушка.
Чергування у-в, і-й
1. Запишіть, вставляючи замість крапок потрібні слова чи префікси. У-в: Живемо... Сквирі, наші рідні... Обухові ,працюю... Україні, пірнаю глибоко... воду, буває різне., житті, зібралися дома... Ірини, уважно заглиблююсь., роботу, ...школу йдуть діти, ... шість років, знайду підтримку ... батьків, ...театрі
не/славити (не прославляти), не/щастить, не/волити, не/дужати, не/злюбити, не/зчутися, не/притомніти.
Немає коментарів:
Дописати коментар